Övergivna platser


… är en bok (och en hemsida) författad av ekonomihistorikern Jan Jörnmark. Han har besökt olika övergivna platser och reflekterar över de mekanismer som lett till att dessa platser övergivits. Här möter vi ett övergivet danspalats, flera övergivna bostadsområden på platser där även arbetsplatserna försvunnit. Han beskriver kort den svenska bostadspolitiken under efterkrigstiden och vilka konsekvenser som den ledde till. Han beskriver i samband med besök på ett antal övergivna livsmedelsindustrier vilka mekanismer som långsiktigt ledde till att de slogs ut och sedan lämnades kvar.

Det är en spännande bok i så motto att den är full av bilder på gamla arbetsplatser, bostäder och annat. Många av dessa platser finns fortfarande kvar – andra områden är under kraftig omvandling (som exempel de gamla varvsområdena i Göteborg).

En av de platser han besöker är platsen för Bukettens huvudkontor som låg utanför Eskilstuna. Se bilderna här!

Läs den! Jag ska ge mig i kast med bok nummer två med samma titel.

Om Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Publicerat på 7 augusti, 2009, i Litteratur jag läst. Bokmärk permalänken. Kommentarer inaktiverade för Övergivna platser.

Kommentarer inaktiverade.