Har den kommunala skolan nått vägs ände?


Igår publicerades ett debattinlägg som i hög ton och i färgerna svart och vitt målade den kommunala skolans misslyckande.

Det är säkert rätt att åter överväga att låta staten överta ansvaret för den svenska skolan. Jag är däremot inte lika övertygad om att det innebär det alexanderhugg som magiskt rättar till skolans problem.

Det finns en övertro på att man genom helt och hållet statlig ansvar ska kunna finansiera varje skola efter dess behov. Det är inte ens enkelt i det kommunala perspektivet.

Vi har idag en helt annan verklighet inom skolvärlden än innan ansvaret överfördes till kommunerna. Då fanns inte friskolereformen. Lagstiftarna har genom sitt reformarbete verkat för att antalet skolor har ökat i antal. Genom det fria skolvalet har man säkerställt ökade kunskapsskillnader mellan skolor.

Genom sin förenklade argumentation antyder debattörerna att allt var väl i den svenska skolan innan den kommunaliserades. Även då skolan var statligt finansierat och helt styrd förekom att elever inte fick det stöd de behövde. Även då förekom det att olämpliga lärare fick fortsätta att verka.

Men ja, låt oss överväga att förstatliga skolan igen. Men inte tusan kommer det att innebära att allt blir väl för det.

Länkar: DN Debatt, dagens arena, SVT, Aftonbladet ledare, dn.se, dn.se

Fler som skrivit: Martin Moberg, Roger Jönsson

Om Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Publicerat på 10 december, 2013, i Politiska funderingar, Utbildningspolitik och märkt , , , . Bokmärk permalänken. 1 kommentar.

  1. Förfjollningen dvs förfallet inom den svenska skolan började på det glada 70-talet då ”allting var möjligt”. Det var alltså inte mycket bättre före kommmunaliseringen heller. Och jag är övertygad om att det är en helt fel vinkel i debatten att börja med ägaren i skolfrågan. Det spelar ingen roll vem som äger skolan om den där tillämpade metodiken är förkastlig. Och vi KAN ändra metodiken med KORT värsel om vi bara vill. Men de som finns i skolans värld VILL INTE!

    Hellre snackar man om ”mera resurser”, ”solidaritet”, ”en skola för alla”, ”gemenskap” etc isf att våga hävda det som skolan finns till för: kunskapsinhämtning. MVH