Sjukavdrag i stället för karensdag


I ett debattinlägg argumenterar Tobias Baudin (LO), Annelie Nordström (Kommunal) och Lars-Anders Häggström (Handels) för att avskaffa karensdagen i sjukförsäkringen till förmån för ett sjukavdrag motsvarande en femtedel av en veckolön.

De säger att över två miljoner anställda går till jobbet minst två gånger om året trots att de egentligen borde sjukskriva sig. Det motsvarar ungefär 50 % av kvinnorna och 47 % av männen på arbetsmarknaden. De påpekar att sjuknärvaron har ökat sedan 2010 med 3 % (140.000 fler sjuknärvarande). De menar att många inte har råd med karensdagen och därför hellre tar sig till sitt arbete.

De menar att ett sjukavdrag skulle bli mer rättvist för de sjukskrivna än hur karensdagen fungerar. Det är möjligt att det är så. Jag vet dock inte på vilket sätt ett sjukavdrag skulle bli bättre för de som redan idag inte anser sig ha råd att sjukskriva sig.

Även om jag är något frågande inför debattinlägget har jag inget emot att man ser på frågan. Arbetslivet förändras hela tiden och med det hur arbetstiderna ser ut. Det kan därför vara rätt att införa ett avdrag på det sätt som de skisserar. Jag tror dock inte att det kommer att minska sjuknärvaron särskilt mycket.

Länkar: SvD, di.se, dn.se, SVT, Ekot, Ekot

Fler som skrivit: Martin Moberg

Om Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Publicerat på 23 juni, 2013, i Fackliga frågor, Socialförsäkringsfrågor och märkt , , , , . Bokmärk permalänken. Kommentarer inaktiverade för Sjukavdrag i stället för karensdag.

Kommentarer inaktiverade.