Om premiepensionens framtid


Utredaren om PPM-systemets framtida konstruktion, Stefan Engström, har lämnat två alternativa förslag om hur det kan se ut i framtiden. Det ena förslaget innebär att lagstiftarna kraftigt begränsar det antal fonder som blivande pensionärer kan välja mellan. Tanken med denna idé är att införa ett ”fondtorg” med ett tiotal fonder med olika risk och inriktning.

Det andra alternativet innebär att man inte genomför någon begränsning men genomför åtgärder som ska minska kostnader och spridning i pensionsutfall. I det andra alternativet finns förslag som att spararna med jämna mellanrum ska bekräfta sina val för att de ska bli uppmärksamma på fondens utveckling. En annan förändring är att de som gör många val själva måste betala för de extra kostnader som många val för med sig.

Stefans tankar överlämnas till pensionsgruppen bestående av representanter för de partier som står bakom dagens pensionssystem. Socialdemokraterna, som ingår i gruppen, har öppnat för att minska avsättningen till PPM-systemet. Motivet för detta handlar om att väldigt få människor gör aktiva val inom PPM-systemet och att kunna förstärka avsättningen till fördelningsdelen av pensionssystemet.

Jag är inte främmande för att minska den del som avsätts till PPM-systemet. Jag kan även tänka mig att minska på antalet olika fonder (idag över 800) som är valbara inom PPM-delen. Det stora antalet valbara fonder gör i sig att det är svårt att göra aktiva val. Men det vete 17 om jag gillar förslaget att begränsa fondurvalet till endast ett tiotal. Då köper jag hellre det andra alternativet att verka för att premiera fonder med lägre avgifter. Den metoden kan bidra till att minska antalet fonder.

Det kommer säkert att bli svårt att finna en gemensam uppfattning inom pensionsgruppen. Socialdemokraterna gör rätt i att vara aktiva i den utåtriktade debatten för att därmed fånga upp medborgarnas åsikter i frågan.

Länkar: di.se, SvD, dn.se, dn.se, SvD, Ekot, SvD, Arbetet, Arbetet

Fler som skrivit: Martin Moberg

Om Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Publicerat på 5 juni, 2013, i Pension, Politiska funderingar och märkt , , , . Bokmärk permalänken. 1 kommentar.

  1. Leif Andersson

    Det andra alternativet känns mest intressant för tio fonder är alldeles för lite. Själv har jag för närvarande en snittavkastning på 8% per år och tvivlar på att pensionsmyndigheten förvaltar mina pengar bättre än vad jag själv gör.

    Problemet med systemet är enligt min mening att man tvingas in i en sparform dvs fondsparande utan att själv kunna välja något annat (ITPK har liknande brist även om där finns möjlighet att inte ha några fonder). Istället borde man kunna välja mellan traditionellt räntesparande, fonder eller att investera sina PPM-pengar direkt i aktier.