Svek Löfven de lågavlönade kvinnorna?


20130818-170453.jpg
nyhetsplats i Svenska Dagbladet ges journalisterna Lena Hennel och Love Olsson möjlighet att göra reklam för en av dem författad bok. Boken, med titeln, ”Humlan som flyger – berättelsen om Stefan Löfven”, ges ut i veckan.

Nyhetsartikeln tar upp Stefan Löfvens eventuellt bristande förståelse och kunskap om feminism. Det exempel man lyfter fram i nyhetsartikeln handlar om hur Stefan Löfven som tidigare ordförande för IF Metall motsatt sig kvinnopotter. I 2010 års valrörelse valde IF Metall att rösta emot det förslag som LO arbetat fram.

I artikeln, och förstår jag, i boken kommenterar Mona Sahlin att hon anser att Stefan Löfven var ”väldigt fel ute” i frågan om kvinnopotter. Jag kan hålla med Stefan Löfven om …

Att en teknisk lösning i en avtalsrörelse skulle vara beviset för om man är feminist eller inte, det håller jag inte alls med om. Inte alls. Det, menar jag, är för dålig nivå.

Förbunden förde intensiva förhandlingar om hur en konstruktion av kvinnopotter skulle se ut. Det fanns ett förslag som IF Metall hade ställt sig bakom. Men när frågan kom till LO-styrelsen hade förändringar skett som gjorde att förbundet inte ställde sig bakom det aktuella förslaget.

Nu hör det väl till sakens natur att politiska journalister ska leta upp eventuell smuts på den förment rena ytan hos politiker. Det ska bli intressant att ta del av hur boken tas emot och vilka delar som människor kommer att välja lyfta fram.

Om Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Publicerat på 19 augusti, 2013, i Fackliga frågor, Jämställdhet, Politiska funderingar och märkt , , . Bokmärk permalänken. 5 kommentarer.

  1. Lars Flemström

    I kommunistiska och fascistiska stater bestäms lönerna av staten. I Sverige genom fria förhandlingar. LO-förbunden är de förbund, som kraftigaste har drivit kraven på kronpåslag i stället för procentpåslag och särskilda potter till lågavlönade, oavsett om de är kvinnor eller män. Det är väl inte alltid som man har fått igenom dessa krav, men dock förvånansvärt ofta.
    Det har alltid funnits överklasskvinnor, som i eget ekonomiskt intresse, har uppträtt som förmyndare för arbetarklasskvinnor. Nu även Mona Sahlin?

  2. Fredrik Sjölin

    Det är väl bara att erkänna att SL gjorde en annan prioritering.

    • Göran Johansson

      Det fanns ett förslag till lösning som IF Metall accepterade. Sedan arbetades det förslaget om. Då röstade man emot det.

  3. Här är en pärla från Prof Lars Syll om : ”S beska budskap till ungdomen och om Magdalena Andersson´s utspel:

    S beska budskap till ungdomen

    ”Hej! Mitt namn är Magdalena Andersson. Jag tycker om att åka längdskidor, långfärdsskridskor och att paddla kanot. Båda mina föräldrar vara akademiker och jag är gift med en professor i nationalekonomi. Jag tjänar 99000 i månaden och det har jag förtjänat. Jag gick direkt från gymnasiet till Handels. Det var jättetufft. Undervisning började redan tio på morgonen. Det var till och med tänkt att jag skulle doktorera där, men jag orkade inte skriva klart den där avhandlingen. Så jag åkte en vårtermin till Harvard istället. Här är min politik: “Varenda ung kvinna eller man ska få känna [ångest-] känslan av en klocka som ringer vid 6-tiden när det fortfarande är becksvart ute. De ska hälla i sig en kopp kaffe [ta sin cipralex] och traska iväg mot en arbetsplats eller ett lärosäte [eller ett plusjobb] som väntar på dem. Det kan kännas beskt – men vårt budskap till Sveriges ungdomar är enkelt: Vi står för en jobbigare morgon – men ett bättre liv.”

  1. Ping: Om Löfvens hemliga plan | Görans tankar och bagateller