Jag gillar Folksam ännu mer idag!


… meddelar idag att man kommer att ”avinvestera” sitt innehav av aktier i Lundin Petroleum. Orsaken är, som Carina Lundberg Markow, chef för ansvarsfullt ägande Folksam, säger …

Vi är engagerade i det som våra kunder bryr sig om och därför är en aktiv ägarstyrning central för Folksam. Vårt beslut att sälja grundar sig på hur Lundin Petroleums styrelse och ledning valt att hantera de allvarliga anklagelser som riktats mot bolaget.

Med en sådan aktiv inställning till hur man placerar sina pengar gör det enkelt för mig att fortsätta vara kund i Folksam.

Handels har meddelat att de följer Folksams ställningstagande och kommer därför att sälja av sitt innehav.

Länkar: di.se, SvD, dagens arena, SVT, dn.se, SvD, Ekot, Handelsnytt

Om Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Publicerat på 30 maj, 2012, i Blandade funderingar och märkt , . Bokmärk permalänken. 2 kommentarer.

  1. Den markeringen kostade inte Folksam mycket.

    Folksam är väl inte den bästa representanten för rörelsen, det borde du väl veta som är inne i den? Urusla chefer som dumpats från LO, lät sig luras av maffian vilket kostade ett antal miljoner. Anser du att Anders Sundström är en synnerligen kompetent ledare?

    Det är sorgligt.

    • Göran Johansson

      Tja, jag kan konstatera att Folksam faktiskt arbetar hårt med hur och var man placerar sitt kapital. Man driver på för mer av etiskt godtagbara placeringar etc. Det gillar jag.

      Sedan har jag ingen aning om eller önskar komma med yttranden över enskilda personer inom Folksam. Det är väl där som inom andra organisationer/företag – det finns säkert personer som behöver göra någon annat.