Fler får avslag på sjukpenning


Försäkringskassan meddelar att 25.000 personer fick avslag på sjukpenning under 2010, det är 10.000 fler än för fem år sedan. Tommy Sundholm, enhetschef på Försäkringskassan säger till TT:

 I och med att den nya lagstiftningen infördes, infördes ju också fasta tidsgränser med nya bedömningsgrunder. Och det gör också att vi har blivit mer noggranna i vår prövning av sjukpenning och arbetsförmåga.

Mikael Thorén tillhör de som blev av med sjukpenning under 2010. Mikael blev utsatt för ett sprängattentat i november 2009 när han var soldat i Afghanistan. Några månader efter händelsen ansåg Försäkringskassan att han kunde återgå till sitt arbete som lastbilschaufför och drog därför in sjukpenningen.

Ja, jag tänkte det här måste vara ett skämt. Ja, för det var så främmande för mig att jag inte skulle få vara sjukskriven efter det man varit med om och skadorna man hade.

Mikael har idag ett annat arbete eftersom det inte fungerade med det stillasittande arbetet.

Vad som inte framgår av medias rapportering är hur många fall som omprövats och/eller överklagats till rättslig instans. Det vore även intressant att veta hur många som idag är arbetslösa efter att ha slutat de anställningar man hade. Jag vet ju att många hamnar i arbetslöshet för att kunna ha en försörjning eftersom de inte klarar det arbete som myndigheten tror att de gör.

Länkar: dn.se, Ekot, Rapport, di.se

Fler som skrivit: Röda Berget

Industribloggare: Patrik skriver om Välfärdsslaktavdraget och V:s förslag i Almedalen

Om Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Publicerat på 8 juli, 2011, i Politiska funderingar, Socialförsäkringsfrågor. Bokmärk permalänken. Kommentarer inaktiverade för Fler får avslag på sjukpenning.

Kommentarer inaktiverade.