Den icke fungerande rehabiliteringskedjan


Kommunal har tagit fram en rapport ”Kedjan som brast – En berättelse om Kommunals utförsäkrade medlemmar”. Den visar att väldigt få de utförsäkrade ur sjukförsäkringen har återgått till arbete och att de flesta av dem förlorar flera tusen kronor varje månad. Skulden till detta är den icke fungerande rehabiliteringskedjan. Annelie Nordström, Kommunals ordförande, säger …

Rehabiliteringskedjan i sig fungerar inte. Endast en av tio kommer tillbaka i jobb när de gått igenom alla steg. Det är förfärligt. Därtill har de sjuka fått mycket lägre ersättningar. Förutom att klara av sin sjukdom straffas de med en ekonomi i ruiner.

Denna rapport bekräftar vad vi alla vet, inklusive den borgerliga regeringen. Regerinen spjärnar dock emot alla förändringar som skulle göra det bättre för de sjukskrivna. Regeringens vilja är ju att sjukskrivna och arbetslösa genom försämringar i ersättningsnivåerna ska stimuleras att skaffa sig ett arbete så att de, därmed, gör sig förtjänta av jobbskatteavdrag.

Länkar: LO-tidningen, Rapport

Andra som skrivit: Håkan Svärdman

Om Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Publicerat på 4 december, 2011, i Fackliga frågor, Politiska funderingar, Socialförsäkringsfrågor och märkt , . Bokmärk permalänken. 3 kommentarer.

  1. Jag tror man måste ta ett steg tillbaka från rehab och se vad som händer när den sjuke söker vård. Idag dras det ned oerhört i tex psykiatrin som ju servar en stor del av de sjukskrivna som i många fall har själslig problematik. Om man bara gör halvhjärtade försök till lindring och bot så kommer folk sen till rehab i för dåligt skick. En lösning på detta vore att slippa de ständigt återkommande fajterna mellan landstinget och kommunen om betalning för den enskildes vård och rehab.

    ”Förutom att klara av sin sjukdom straffas de med en ekonomi i ruiner.”
    Där gör du ett fel med din generalisering. Jag tycker illa om det + att
    du som facklig tjm samtidigt är partipolitisk debattör. Det är inte demokrati.

    • Göran Johansson

      För det första så har jag citerat Kommunals rapport. Den andra delen att jag som facklig tjänsteman (ditt ordval) inte får blogga eftersom detta inte är demokratiskt förstår jag inte. Menar du att jag är förbjuden att uttrycka mina personliga åsikter?

  1. Ping: Dagens sjukförsäkring är ovärdigt ett välfärdssamhälle som vårt! | LO Bloggen