Kungen tänker inte abdikera


Rikets statschef

För en tid sedan meddelade H.K.H. att han inte har för avsikt att, likt några andra europeiska kungar/drottningar abdikera. Han sade till fransk press att …

Jag tror fortfarande att jag har saker att bidra med till mina medborgare – alltså kommer jag att fortsätta att arbeta för svenskarna. Bernadotterna brukar inte abdikera!

Det har ju från tid till annan argumenterats för att knugen borde abdikera till förmån för kronprinsessan. Den debatten synes mig tämligen meningslös och mer syfta till att sälja fler aftontidningars lösnummer.

Kungen får, för min del, gärna abdikera. Men då ska det handla om att det svenska folket bestämt sig för att avskaffa den sista resten av ett feodalt och odemokratiskt samhälle – monarkin.

Länkar: dn.se, SVT, di.se

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 12 december, 2014, in Republik and tagged , , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Är det för Drottningens skull Kungen inte vill abdikera.
    Eller är det nåt annat han är oroad för.
    Ex: Att Svenska folket ska säga nej till fortsatt Monarki.

    Det kungen kan tillföra kan han nog göra fast han tappar kronan.
    Kanske det är för att Viktorias barn ska hinna växa upp.
    Då först får Viktoria mer tid för uppdragen.

    Nåt måste det vara av praktiska skäl.
    Så maktgalen kan väl ändå vår kung inte vara
    så han sitter kvar av ren tjurighet.,

