En satsning på skolan


Den rödgröna samarbetsregeringen har presenterat en rejäl satsning på den svenska skolan. En del av paketet handlar om att satsa destinerade pengar till de skolor runt om i landet som har störst behov. 2015 ska 475 miljoner kronor användas till att öka jämlikheten mellan svenska skolor. I paketet ingår tre delar:

  • pengar till de skolor som vill höja resultaten,
  • höjda lärarlöner till de som arbetar på skolor med svårast förutsättningar, samt
  • stöd till nyanlända elever.

Sedan presenterades en miljardsatsning som ska syfta till, bland annat, minskade klasser och fler lärare i skolan.

Det är bra att regeringen på detta sätt redovisar sin avsikt att höja resultaten i den svenska skolan. Det borde finnas stora möjligheter att dessa paket blir till politik. Det finns ju knappast något parti som motsätter sig satsning på skola och utbildning. Skillnaderna i vad man vill göra synes mest vara retoriska och mindre reella.

Länkar: dn.se, SVT, SvD, SVT, Ekot, di.se, Ekot, SVT, SvD, SVT, SvD, Ekot, Arbetet

Annonser

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 19 oktober, 2014, in Utbildningspolitik and tagged , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Nu är vi alltså där … igen! Nya miljarder av skattepengar skall slösas bort på skolan!

    Vi som är äldre kommer mycket väl ihåg tidigare s-satsningar: Wernersson- & Persson-pengarna, Kunskapsmiljarderna, Kunskapslyft etc som alla inneburit öronmärkta specialsatsningar på skolan UTAN någon resultatförbättring av kunskapsnivån (se kontinuerliga PISA-mätningar). Miljarderna har flutit genom skolsystemet men inte lämnade spår av förbättringar efter sig. Och ingen politiker har velat ha en ordentlig diskussion om ”varför”?”. Det är ju så viktigt och så hedrande att satsa på skolan så varför diskutera det som faktiskt händer i skolorna med de resurser som skolorna hittills de facto fått.

    Sverige spenderar redan i dagsläget betydligt mer på skolans område än jämförbara länder och mycket-mycket mer än många av de länder som slår oss med hästlängder i PISA-mätningarna.

    Att gå i skolan är som ett husbygge: saknas bra fundament så rasar allting. Denna insikt har vi inte i skolan idag! Det har i decennier snackats för mycket om kompisar och skolans sociala betydelse vilket haft förödande verkan. Skolan har vi faktiskt först och främst för att eleverna skall tillgodogöra sig nödvändiga grundkunskaper inför framtiden. Kan de inte läsa, skriva och räkna så blir hela skolgången meningslös.

    Lösningarna är tämligen välkända och enkla: närvaro, ordning och reda är en grundförutsättning för all läroverksamhet. Inför betyg från ettan så att vi i tid upptäcker problem som skall åtgärdas. Eleven skall gå om samma klass om man inte lyckas med att inhämta det som saknas under sommaren. Mycket mer katederundervisning med kontinuerliga hemläxor som ges och avkrävs är en billig, beprövad och välfungerande åtgärd.

    Vilka skolpolitiker kan acceptera detta? Inte många eftersom de återigen hellre väljer att slösa bort nya miljarder isf att hamna i konflikt med de som är verksamma i skolan. Så om fyra år, efter några ytterligare förslösade miljarder och nya, fallande PISA-mätningar står och stampar vi på samma ställe.

  2. Leif Andersson

    En undersökning innan valet visade att Sverige redan ligger i toppskiktet vad gäller lärartäthet. Rimligtvis borde grundproblemet därmed vara någonting annat.

%d bloggare gillar detta: