Boo(m)! Valet är förlorat!


Fredrik ser framåt

Häromdagen avslöjade Expressen att Moderaterna i Stockholm kommer att bränna upp 24 miljoner kronor på politiska annonser riktade emot Socialdemokraterna. Man har producerat ett antal annonser med mer eller mindre sanna budskap.

Denna kampanj synes mest som en döende rörelses sista dödsryckningar. Kan man inte vinna valet med den egna politiken försöker man med svartmålning av den politiska oppositionen.

De borgerliga partierna driver tesen att fyra partier som är överens(?) är bättre än en förment röd-grön röra. Annonserna anspelar väl på just denna påstådda röra och oenighet.

Eric Sundström analyserar på ett bra sätt kampanjen. Han säger, bland annat, att …

Tajming är avgörande. Att ljuga och hoppa på din motståndare utan att ha byggt upp ett eget positivt budskap skadar i regel den egna trovärdigheten. En rejäl attack på motståndaren brukar ske när alla andra alternativ är uttömda. Det hade varit mer logiskt om M först hade tjatat och tjatat om vad de vill göra under en tredje mandatperiod, för att sedan leverera en smutsig attack på de rödgröna.

Jag tror att denna kampanj kommer att slå mer tillbaka på budbäraren än på det avsedda målet.

Länkar: dagens arena, Expressen, SvD, politism, Resumé, dn.se, dagens arena

Fler som skrivit: Peter Johansson, Martin Moberg

Annonser

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 15 augusti, 2014, in Politiska funderingar and tagged , , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Kampanjen är inte emot S utan ”de rödgröna”. Detta gör kampanjen lite egendomlig eftersom ingen vet vilken politik som en sådan konstellation skulle föra. Allt från exempel på ren moderatpolitik signerad S till gamla tiders planekonomi signerad V.

%d bloggare gillar detta: