Om de unga som försvinner


En gång i tiden var jag kommunalpolitiskt aktiv. Jag fick förmånen att under några år vara ledamot och ersättare i Arbetsmarknads- och familjenämnden i Eskilstuna kommun. Denna nämnd ansvarar för, bland annat, kommunens arbetsmarknadspolitik.

Eskilstuna har länge varit en kommun med hög arbetslöshet och med höga kostnader för försörjningsstöd. Jag har ett minne av att kommunen under den tid jag fanns med i nämnden hade problem med att en ganska stor grupp av ungdomar inte fanns i gymnasieskolan eller i någon annan offentlig statistik. Kommunen visste inte var de fanns eller varför de valde bort skolan. Man ville därför undersöka varför de valde bort skolan och vad som hände med dem.

Jag minns inte hur det gick med denna undersökning eller vad som blev resultatet av denna aktivitet. Men idag läste jag om Ekots rapportering om de 10.000-tals ungdomar som försvunnit ur den offentliga statistiken. Ekot skriver att omkring 27.000 ungdomar var permanent utan någon sysselsättning under 2000-talets första tio år. Detta är resultat som framkommer ur en nyligen utgiven rapport.

Undersökningen visar tydligt att de ungdomar som saknar utbildning på gymnasienivå får betydligt svårare att etablera sig på arbetsmarknaden.  Detta var tydligt innan 2006 och det är fortfarande tydligt att det är så. Så här under ett valår blir det förstås skriverier om detta.

Jag kan bara konstatera att vare sig dagens borgerliga regering har lyckats komma åt de bakomliggande problemen i varför ungdomar inte lyckas ta sig in på arbetsmarknaden. Rabatter till arbetsgivare och sänkt restaurangmoms kommer inte åt detta problem. Jag kan vidare konstatera att detta problem även fanns under den period då socialdemokraterna hade regeringsmakten. Det visar mina egna erfarenheter samt att rapporten ovan omfattar perioden 2000 – 2010.

Östnytt rapporterar att Eskilstuna kommun åter ska genomföra ett projekt i förhoppningen att fånga upp den grupp som vare sig finns i skolan eller lyckas komma in på arbetsmarknadsmarknaden. Jag hoppas att detta projekt lyckas med att hitta ett arbetssätt som blir mer långsiktigt lyckosamt. Det är ju uppenbart att det arbete som utfördes i början av 2000-talet när jag fanns med i nämnden inte fick tillräckligt genomslag i kommunens arbete.

Det visar måhända att det handlar om en komplex problematik till vilken det inte finns någon enkel ”fix”.

Länkar: Ekot, Ekot, dn.se, Ekot, Ekot, SVT, SvD, SvD, di.se, dn.se, Ekot, Östnytt

Fler som skrivit: Roger Jönsson, Martin Moberg

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 12 april, 2014, in Arbetsmarknadspolitik and tagged , , . Bookmark the permalink. Kommentarer inaktiverade för Om de unga som försvinner.

Kommentarer inaktiverade.

