Rör inte min räkcocktail!


Jag har noterat att en debatt har startat i anledning av att nordhavsräkan placerats på WWF:s rödlista. Det görs för att uppmana konsumenterna att välja MSC-certifierad eller KRAV-certifierad nordhavsräka. Bakgrunden till denna rekommendation finns, bland annat, i att finna i dåliga beståndsuppskattningar, risk för överfiske och dumpning av små räkor i havet.

Denna rekomendation har tydligen orsakat en viss uppståndelse och hårda ord från en del. Det verkar som om många har svårt att ta till sig sådana här uppgifter och uppmaningar. I en del fall handlar det förstås om att man uppfattar det som så att ens näring och inkomst hotas. Andra tror rakt inte på sådana uppgifter som att arter är hotade.

Jag hade inte tänkt mig att engagera mig i denna debatt. Jag har inga problem med att välja bort nordhavsräka eller andra hotade arter. Det innebär inga särskilda begränsningar i mitt liv. Sedan läste jag ett debattinlägg skrivet av Emma Wikberg. Hon försvarar forskarens ansvar och skyldighet att presentera fakta oavsett hur dessa kan tas emot. Inlägget är måhända skrivet i en något raljant och retfull ton.

Oavsett hur hon har formulerat sig så delar jag hennes avslutande uppmaning att …

… vi måste alla sluta bete oss som jättebebisar – och släppa föreställningen att överdåd är en mänsklig rättighet.

Människans beteende har orsakat och orsakar stora ingrepp i vår värld och omgivning. Vi kan, om vi vill, välja att agera mer ansvarsfullt med de resurser och det liv som finns på vår värld. Det finns ingen annan väg att gå om vi vill överlämna vår värld i ett bättre skick till våra efterkommande.

Länkar: SvD, SvD

Fler som skrivit: Badlands Hyena

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 11 februari, 2014, in Politiska funderingar and tagged , , , . Bookmark the permalink. Kommentarer inaktiverade för Rör inte min räkcocktail!.

Kommentarer inaktiverade.

