En smaklös och cynisk exploatering av enskilda


Härom dagen fick jag höra talas om att ett företag dragit en sajt där människor kan söka och ladda ned domar. Jag darrade till när jag hörde om detta. Det känns verkligen otäckt att det finns de som vill tjäna pengar på att tillhandahålla, i och för sig offentlig information, på detta sätt.

Det innebär att människor som dömts, avtjänat sitt straff, och lever ett hederligt liv riskerar att få sitt namn spritt i smuts. Informationen som människor laddar ned kan missbrukas och användas i syfte att skandalisera människor.

Anne Ramberg, generalsekreterare i Sveriges advokatsamfund, har skrivit ett inlägg som väl sammanfattar mina egna tankar om detta. Hon skriver, bland annat, att …

Sajten innebär en smaklös och cynisk exploatering av enskildas privatliv. Den strider mot vedertagna och civiliserade principer om rehabilitering och återanpassning av dömda i samhället. Den riskerar dessutom att leda till att fel person utpekas, att folkdomstolar etableras, att hämnd utverkas, att barn blir mobbade, att människor blir osäkra.

Jag delar vidare den åsikt som Kristina Svahn Starrsjö, generaldirektör Datainspektionen, framför i ett inlägg. Hon kräver att en …

… parlamentarisk utredning tillsättas så snart det bara är möjligt.

Länkar: dn.se, Aftonbladet debatt, Aftonbladet debatt, DN Debatt, SvD, Ekot, SvD, di.se, SVT, Ekot, Resumé, SvD, ekuriren, dn.se, dn.se, SvD, Resumé, SVT, SVT, di.se, Ekot, SVT, di.se, dn.se, SvD, Aftonbladet ledare, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, Ekot, SVT, SvD

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 29 januari, 2014, in Politiska funderingar and tagged , , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Jag tycker det är min självklara rätt att få veta t.ex om det finns pedofiler i min närhet så jag kan göra riskbedömningar.

    Man ska betänka att det är en mycket liten andel av de som döms för pedofili som sedermera lever ”ett hederligt liv”.

    Det borde åligga samhället att för den här typen av brott informera omkringboende.

  2. Anders Nilsson

    Offentlighetsprincip ska vi ha. Men inte på riktigt. Alla HD-domar och hovrättsdomar
    finns sen tidigare på nätet. Det som tillkommer är tingsrätternas domar, +att det
    är lättare att söka. Om man vill kan man ringa tingsrätt och fråga på namn eller
    personnummer. Allvarligare är att registret inte är korrekt.

  1. Pingback: Lexbase nerstängt efter hackerattacker | Svensson

