Det är sossarnas fel!


Dagens Nyheter rapporterar att Fredrik Reinfeldt har gjort klart för Moderaternas aktiva vems fel det är att de svenska skolresultaten sjunker. I ett tal till skolpolitiker och kommunalråd sade han att …

Pisa mätte årskurs nio-elever i ett test som gjordes i mars 2012. De eleverna är de sista som går helt och hållet efter den gamla grundskolans läroplan. De har alltså inte mött någon av alliansens reformer.

Skolminister 1991-1994

Vad han väl inte meddelade sina kamrater utifrån landet var att den läroplan (Lpo 94) han hänvisade till infördes den 1 juli 1994. Statsminister i den då sittande regeringen hette Carl Bildt (M), utbildningsminister var Per Unckel (M) och skolministern hette Beatrice Ask (M).

Kan man därmed hävda att det egentligen är Moderaternas fel att resultaten i den svenska skolan sjunker?

Länkar: dn.se, di.se, dn.se

Fler som skrivit: Alliansfritt Sverige, Monica Green

Annonser

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 29 januari, 2014, in Politiska funderingar, Utbildningspolitik and tagged , , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Reinfeldt är som han blev.
    Men nån sanningssägare lär han aldrig bli.
    Han går nog till historien till den som ändrade
    betydelsen av orden i Svensk ordlista.

    Reinfeldt betraktas av många som en Kameleont sägs det.

    Andra säger han är en Ulv i fårakläder.
    Utgått från en Musikal i Broadway på -60-talet.

    Citat:
    ”Musikalens huvudperson Pierpont Finch är en skojare, konformist, fähund, charmör och streber i grå kostym. Han börjar som fönsterputsare och slutar som direktör för ett stort företag. Finch är en ulv i fårakläder. Han genomskådar och utnyttjar cyniskt begrepp som lojalitet, vi-anda och trivsel på arbetsplatsen. Han är en sann karikatyr av moderna företagsledare som formas vid handelshögskolor och stora företag.”

    Bedöm själva.
    En annan småler under tiden.

  2. Anders Nilsson

    Det var GP som i skollagen 1991 tillät att lärare gjordes behöriga fastän de inte läst
    ett av ämnena i sin tjänst. Sådana lärare har kommunerna gott om. Det blir för dyrt
    att vidareutbilda dem. De vill inte heller; så de som har undervisat i åtta år får dispens.
    Efter Östros utbildningsreform har vi fått massor av lärare i media, engelska, svenska
    och SO, men nästan inga i matematik och NO. De lärare som undervisar i 1-7 behövde
    inte heller lära sig hur man lär barn läsa. En skola blir aldrig bättre än sin lärarkår
    (McKinsey-undersökningen) Lärarutbildningarna blev farsartade när de olika utbild-
    ningsanordnarna fick utbilda i vilka ämnen som helst, vilket stadium som helst, utan
    hänsyn till personalens kvalifikationer. Sökte många till 1-4 körde man den utbildningen,
    sökte många SO i gymnasiet, då körde man den utbildningen; osv. 1967 tillät (s) att
    elever från fackskolan blev mellanstadielärare. De kunde inte mer matematik än sina
    elever! ( T Husén) På den statliga tiden dimensionerades utbildningarna efter behov,
    nu dimensionerar högskolorna själva, dvs efter håp:ar, oberoende av skolans behov.

  3. ”Det var GP som i skollagen 1991 tillät att lärare gjordes behöriga fastän de inte läst
    ett av ämnena i sin tjänst.”

    ganska lätt förstå varför. -91 ökade arbetslösheten enormt.
    Detta för att Sverige okt-90 lämnade arbetslinjen för att bekämpa inflationen istället.

    Att då utnyttja duktiga som avskedades ( främst indusrijobb) till lärarjobb istället var ett smart drag.
    lägg märke till arbetslösheten före -90 var oerhört låg. Den ansågs så låg att folk enbart var arbetslösa medan de sökte nytt jobb. En vecka fjorton dar högst-.

    Är väl bekant med en som var svetsare, men som har en oerhörd talang som pedagog och duktig
    i vissa ämnen. Inte minst lära ut program i data, och yrkespraktiska ämnen
    Dessutom duktig i matte. Men framförallt den naturliga begåvningen att pedagiskt kunna lära ut.
    Denne är lärare än och snart pensionär men mycket omtyckt.

    Så av detta kan man säga kom nåt gott fram också.
    En lärarutbildning ger sitt., men passande för jobbet går kanske aldrig lära för vissa.

%d bloggare gillar detta: