Bättre järnvägsunderhåll!


Igår meddelade Socialdemokraterna hur de vill förbättra järnvägsunderhållet. Vid en presskonferens föreslog Stefan Löfven och Anders Ygeman tre punkter för en säkrare järnväg:

  • Det statliga aktiebolaget Infranord bör successivt omvandlas till en underhållsenhet inom Trafikverket.
  • Skärpt tillsyn av järnvägen.
  • Meddelarfrihet hos de anställda i järnvägsbranschen.

Dagens situation med en uppsplittrad och en till synes ologisk upphandling av järnvägsunderhållet verkar inte fungera. Säkerheten måste få gå före eventuell kortsiktig kostnadsbesparing.

Jag finner inget orimligt alls i de förslag som (S) presenterat.

Länkar: dn.se, Ekot, di.se, SVT, dagens arena, SvD, sekotidningen

Annonser

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 23 januari, 2014, in Politiska funderingar and tagged , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Sedan måste man ta tag i och skapa en Norrbothniabana.
    Hela Sverige ska leva så har Göran Persson sagt som självklart anser Norrbothniabanan ska byggas.

    Hade Sossarna haft makten skulle den förmodligen varit närapå färdigbyggd eller åtminstone påbörjad.

    • Lars Flemström

      Orsaken till det dåliga järnvägsunderhållet är att man har tagit pengar från underhåll till bl.a. Botniabanan. Två urspårningar med en veckas mellanrum på stambanan genom övre Norrland för att man inte har bytt räls sedan slutet av 1970-talet. Den norrländska industrin drabbas. Det får helt enkelt vara slut på den här typen av kverulans (att den mest gynnade delen av Norrland skulle vara sämre behandlad). Det måste bli ett slut på den kommunala huggsexan om järnvägspengarna. Hela Sverige ska leva. Men de norrländska kuststäderna är väl inte hela Sverige. Inte ens hela Norrland.

      Norrlands inland förblöder. Där finns en järnväg som måste moderniseras. Detta kan ske till avsevärt lägre kostnad, eftersom järnvägen redan finns än att bygga nytt.

      Och vad är det för människosyn, som säger att något tusental akademiker, som de flesta dagliga pendlare på långa avstånd är, är mer värda en lika många industriarbetare? Som behöver järnvägar huvudsakligen för godstrafikens skull. Den s.k. regionförstoringen är väl inte detsamma som att hela Sverige ska leva. Vad händer med de glesbygder som ligger utanför storregionerna?

      Malmö behövde en citytunnel för att komma ut till Öresundsbron. Sedan skulle Stockholm ha en citytunnel. Nu vill Göteborg ha en citytunnel. Helsingborg ville ha en tunnel genom Hallandsåsen, som kompensation för att Malmö fick bron. Umeå fick Botniabanan. Man kan inte bygga ett trafiksystem på kommunal avundsjuka, men det är ju vad man gör. Därför spårar tågen ur. Senast bara någon mil från centrala Stockholm.

      Att bygga en prestigetunnel under stan var viktigare än att underhålla spåren i den tunnelns förlängning. Fortsätter den kommunala huggsexan och regionförstoringsvansinnet är vi tillbaka till år 1860, när det inte fanns sammanhängande järnvägar mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Innan Norra stambanan byggdes fanns flera järnvägar i Norrland, men de hängde inte ihop.

      Kom nu inte bara med fantasierna om att Norrbotniabanan behövs för att frakta gods från Murmanskområdet till Centraleuropa. Det finns järnvägar öster om Ladoga, och de hänger ihop med Murmanskbanan, vilket Norrbotniabanan inte kommer att göra.

  2. Ett sannerligen intressant inlägg av Lars Flemström | 23 januari, 2014 kl. 21:32
    Vilket fullt ut respekteras.
    Tack Lars.

%d bloggare gillar detta: