Jag har bestämt mig för att lyckas!


Aftonbladet har publicerat en intervju med socialdemokraternas partiordförande Stefan Löfven. Journalisten träffade en person som mentalt har bestämt sig för att vinna det kommande valet. Det finns liksom inga andra alternativ.

Valet ska vinnas genom att påvisa skillnaderna i politik mellan Socialdemokraterna och huvudmotståndaren i form av Moderaternas ordförande Fredrik Reinfeldt. I den version av intervjun som finns öppen på Aftonbladet framgår att det är arbetsmarknadspolitiken och skolan som är Stefans fokusområden i den kommande valrörelsen.

Stefan har stor respekt för Fredrik Reinfeldt, men …

Jag står mig bra, jag har min kunskap och en lång erfarenhet av arbetslivet, näringslivet och det internationella. Jag har respekt för Fredrik Reinfeldt, han är en duktig politiker. Men sedan är det viktigt att frågorna, det som angår folk, är det som kommer fram. Att det handlar om jobben, skolan och välfärden inte minst.

Det är klart att partiordföranden är viktig när det gäller att uppmuntra de ”egna” aktivisterna att jobba på i valrörelsen. Stefan är duktig på att skapa väl fungerande lag och på att skapa samhörighet internt. Det är en viktig talang i den valrörelse som vi står inför.

De borgerliga partierna har onekligen genom sitt regeringsinnehav lyckats med att skapa det formuleringsinitiativ som många förhåller sig till. Det är först under det senaste året som Socialdemokraterna har kunnat återta förtroendet i viktiga strategiska frågor. Tydligast gäller detta inom arbetsmarknadspolitiken och utbildningspolitiken. Fortfarande har dock Fredrik Reinfeldt och Anders Borg stort förtroende bland väljarna när det gäller den ekonomiska politiken.

Därav följer den något försiktiga position som (S) tagit i frågan om skatterna. Det påminner om den situation som ”New Labour” tog efter det långa regeringsinnehavet under Margaret Thatcher (och John Major på slutet). Labour tog ett resolut steg in mot mitten av den politiska skalan. Problemet är ju  bara den trängsel som har uppstått där efter att (de nya) Moderaterna retoriskt klivit till vänster.

Min uppfattning är att politiken mår bra av ett större mått av olikheter och av att formulera egna alternativ i politiken. Men med en taggad partiordförande och med tydliga politiska alternativ finns det stora förutsättningar för ett regeringsskifte  efter valet den 14 september.

Fler som skrivit: Martin Moberg

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 3 januari, 2014, in Politiska funderingar and tagged , , . Bookmark the permalink. Kommentarer inaktiverade för Jag har bestämt mig för att lyckas!.

Kommentarer inaktiverade.

