Regeringen får underkänt


Skolklassen får betyg

Aftonbladet har meddelat de senaste betygen för den borgerliga regeringens enskilda ministrar. Enligt tidningens rapportering är det endast fem av statsråden som får minst godkänt av svenska folket. Den minister som tydligen har tappat mest är utbildningsminister Jan Björklund.

Tja … jag vet inte …

Det är klart att jag här och nu skulle kunna uttrycka mitt stora gillande och uppskattning av betygsresultatet. Men det finns ingen större anledning att göra någon större affär av detta.

Det är klart att resultatet delvis är ett symptom på regeringspartiernas allmänt låga stöd i opinionsundersökningarna. Att enskilda ministrar får låga betyg kan ju även handla om att de har ansvar för områden som media under en tid granskat mer kritiskt.

En del ministrar kommer alltid att ges låga betyg eftersom de hanterar frågor som är mer ifrågasatta än andra. Andra ministrar får politikfrågor som hamnat i bakvattnet av de politiska prioriteringarna och för allmänhetens intresse. Sedan finns det förstås de som får exakt det betyg som de förtjänar.

Jag hoppas förstås att en ny regering kan bildas i anledning av det val som sker den 14 september. Min förhoppning grundas på helt andra skäl än en undersökning av de aktuella ministrarnas eventuella popularitet bland befolkningen.

Länkar: Aftonbladet, Aftonbladet, dn.se, di.se

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 2 januari, 2014, in Blandade funderingar, Politiska funderingar and tagged , , , . Bookmark the permalink. Kommentarer inaktiverade för Regeringen får underkänt.

Kommentarer inaktiverade.

