Jan Björklund tillsätter utredning!


Jan Björklund

Utbildningsminister Jan Björklund meddelar att han tar uppgifterna och resultaten i den nyligen redovisade Pisa-undersökningen på det största allvar.

Äntligen har bevisen kommit för att den socialdemokratiska ”flumskolan” orsakat konungariket nästan irreparabla skador. Därför tillsätter han nu en utredning för att åstadkomma bättre ordning och reda i skolan. För att, som ministern säger, …

Pisa konstaterar att dåligt klassklimat och dåliga resultat hänger ihop. Och vi toppar ju tyvärr ligan med sena ankomster.

Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta över agerandet från vår aller högste uttolkare av skolpolitik. Ingenting biter på Jan Björklund. Allt ont i skolan är några andras fel. Efter sju år med borgerlig regering  och med Jan Björklund vid katedern är hans enda budskap – ”Vänta bara, snart blir det bättre, sedan …”

Det finns ingen beredskap att utreda om det fria skolvalet haft någon inverkan på de försämrade resultaten. Det finns ingen vilja att utreda varför skillnaderna mellan olika elevgrupper ökar. Det faktum föräldrarnas utbildningsbakgrund säger mer om hur eleverna kommer att lyckas nonchaleras av ministern.

Nä – ordning och reda är den magiska formeln för att ställa allt till rätta. Jag delar Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén kommentar till Jan Björklunds besked:

Futtigt, Björklund, jag förväntar mig betydligt mer. Det är självklart viktigt med ordning och reda, men nu gäller det att fokusera på kraftfulla lösningar i stället för att skuldbelägga eleverna. Jag efterlyser en starkare och mer medveten resursfördelning. Den elev som behöver särskilt stöd ska aldrig mötas av ett nej.

I rest my case.

Länkar: dn.se, SVT, Ekot, SvD, Ekot, SVT

Andra som skrivit: Storstad

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 18 december, 2013, in Politiska funderingar, Utbildningspolitik and tagged , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Utredning har blivit ett poppulärt sätt förhala korkade reformer,
    utredning efter utredning är den nya grejen.
    Därmed faller allt i glömska, ja även utredningen och så blir det som med bostadsmarknaden det händer ingenting.

  2. Förlåt jag skrev bostadsmarknaden, Jag menar bostadsbyggandet det händer ingenting.
    Jo! Friggebodar ska lösa bostadsbristproblemet.
    Man tar sig för pannan!

