Ryanair bedriver ett tyranniskt skräckvälde


Igår rapporterade Ekot om att flygbolaget Ryanair aktivt eftersöker personer som de anser förtalar och sprider felaktiga uppgifter om bolaget. Enligt rapporten har man igångsatt ett antal domstolsprocesser gentemot egna anställda. Syftet ska vara att hålla de egna anställda i herrans tukt och förmaning. Anders Kjellgren på Svenska Pilotföreningen säger att …

Här ser vi att företaget Ryanair bedriver klappjakt på de piloter som påpekar att det finns interna flygsäkerhetsproblem i bolaget. Det innebär att det kommer att kväva möjligheten för vissa att våga uttala sig om saker som man bör påkalla. Så kallade whistleblowers kommer naturligtvis existera i ännu mindre omfattning. Det är inte en miljö som främjar flygsäkerheten och det kan definitivt också påverka dig mentalt, det är ju självklart.

I ett e-postmeddelande förnekar Ryanair de uppgifter som, bland andra, Ekot rapporterat om. Men, som de säger i sin genmäle, vi …

… tänker inte be om ursäkt för att driva juridiska processer mot de som oriktigt förtalar Ryanairs 29-åriga säkerhetsstatistik anonymt på internet. Vi kommer att fortsätta att driva processer mot både individer och organisationer som oriktigt förtalar Ryanairs säkerhet.

Närmare ett medgivande än så lär man väl inte komma. Det råder, i mina ögon, ingen som helst tvekan om att Ryanair inte äger några särskilda skrupler i sin strävan att förhindra facklig organisering. Det finns då heller ingen anledning för fackligt aktiva och medlemmar att med sina intjänade pengar stödja detta företag.

Jag kommer inte att resa med Ryanair! Du kan också välja bort detta företag.

Länkar: Ekot, dn.se, SvD, Aftonbladet ledare, vlt, E-K, di.se, SvD, dagens arena, Lag&Avtal, Arbetet, di.se, SvD, di.se, dn.se

Annonser

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 13 december, 2013, in Fackliga frågor and tagged , , . Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. Men … vad skall en arbetsgivare göra när de anställda (här: piloterna) anonymt förtalar bolaget och dess säkerhetspolitik vilket skadar verksamheten?

    Ryanair har funnits i ca tre decennier och när det gäller säkerhet så har den officiella flygsäkerhetsstatistiken inte kunnat visa belägg för piloternas påståenden. Flygflottan är väldigt ny jfr med andra bolag (t ex SAS) vilket också gagnar säkerheten och även miljöbelastningen blir lägre med moderna(re) maskiner. Bolaget är registrerat i Irland och följer irländsk lag. Sedan att de har en högljudd och minst sagt apart VD med starka narcissistiska drag som gärna vältrar sig i medierna är en helt annan sak.

    • Göran Johansson

      Jag tolkar det som så att man inte har en öppen diskussion inom företaget. Man tål inte synpunkter som ligger utanför den officiella policyn från de egna anställda. Gränsen mellan förtal och kritik är ju inte absolut. Ryanairs ledning synes ha en mer ”rigid” tolkning om detta.

  2. Jag har åkt 4-5 gånger med Ryanair. De har varit ojämförligt billigast alla gångerna. För mig låter det som om piloterna vill stärka sin position (vill ha ännu högre lön?) genom att undergräva Ryanairs dvs sin egen arbetsgivares trovärdighet. Men de har börjat i fel ända ty flygsäkerhetsstatistiken står på ledningens sida. Vore det så dålig säkerhet på Ryanair som piloterna påstår så skulle det ha skett betydligt flera intermezzon. Men Ryanair är dessutom bland de punktligaste bolagen i Europa – om inte det punkligaste!- vilket är väldigt viktigt för resenären.

    Ryanair har samtidigt avdramatiserat det tidigare så glorifierade flyget. Det är som att åka buss från A till B! Enkelt. Billigt. Okomplicerat. Det som irriterar de andra flygbolagen (inkl SAS) att Ryanair tjänar pengar på flygverksamheten. Hade inte Ryanair kommit med sin förenklade produkt för snart 30 år sidan så skulle vi idag säkert tvingas betala minst 10,000 kronor för en Stockholm-London t o r med SAS eller British Airways. Vilka skulle få resa då?

    • Billigast och mest skandalomsusade.
      Visst, det kan vara en propaganda som underblåses av konkurerande företag
      och vill smutskasta Ryanair.
      Men självklart får vi inte blunda för alla de skriverier som omger Ryanair.

      Det är minsann inte svårt hitta artiklar om Ryanair både från anställdas
      uttalanden samt hur resenärer drabbats.

      Men samtidigt kan vi ifrågasätta har inte andra flygbolag skandaler.
      Eller är det som med moderaterna i Sverige när en skandal dyker upp är Moderater tysta som musen. Man låter allt helt enkelt dö ut i.o.m man håller tyst.

      Hur som helst ska Ryanair minska trafiken i Sverige.
      http://hd.se/ekonomi/2013/12/13/ryanair-bantar-skavsta-utbudet/

    • Att åka med Ryanair är ungefär som att köpa en aktie före Rapport.
      Det kan gå bra tre kanske fyra ggr, ja kanske även fem.
      Men sedan kommer en otäckt negativ rapport som sänker aktien och storförlust uppstår när panik utbryter.

      Så är det väl med Ryanair också vilket många fått erfara.

%d bloggare gillar detta: