Det svenska sammanhållna samhället står på spel


I ett debattinlägg föreslår Stefan Löfven och Ibrahim Baylan bildandet av en skolkommission. Den ska bestå av ”… de främsta skolforskarna i Sverige och internationellt”. Kommissionens uppdrag är att utreda varför de svenska resultaten i skolan har försämrats relativt andra OECD-länder.

Stefan och Ibrahim utvecklar i inlägget vilka parter som bör ingå i denna kommission. Samtliga riksdagspartier föreslås ingå i en tillsyndsgrupp till kommissionen. Vidare förespråkar de andra åtgärder syftande till att förbättra situationen inom skolan. Det handlar om förslag som socialdemokraterna tidigare har presenterat.

Det finns säkert de som anser socialdemokraternas initiativ som defensivt och inte särskilt tillförande en lösning. Men förslaget kommer av en tradition som socialdemokraterna tidigare tillämpat. Det behövs i denna fråga bättre samsyn och samling över de politiska blockgränserna.

Jag ser detta som en möjlighet att lägga grunden för en skola som verkligen ger alla elever möjlighet att utveckla sin potential. För det är väl något vi alla faktiskt vill att skolan ska göra?

Länkar: SvD, SvD

Fler som skrivit: Monica Green, Badlands Hyena, Roger Jönsson

Annonser

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 12 december, 2013, in Politiska funderingar, Utbildningspolitik and tagged , , , . Bookmark the permalink. 7 kommentarer.

  1. Jag tror man ska gå utanför landets gränser när det gäller expertpanelen. Sveriges
    lärare hyser minimalt förtroende för svensk pedagogisk forskning. Tänk om det blir
    gamla sossefavoriter i panelen: Ekholm, Scherp, Ulf P Lundgren! Det som alltmer
    mejslas ut som grundproblemet, stökigheten i klassrummet och kommunernas vägran
    att betala för stödresurs till alla stökiga elever, måste först åtgärdas. Obs-klasser?
    Eller har vi råd med det inkluderande klassrummet? Vi hade det inte på 80-talet
    vilket ledde till kommunaliseringen. Den skulle göra besparingarna svårare att kart-
    lägga.

  2. Det viktigaste är utreda den regim vi har. All den sadism de i 7 år genomfört för att förstöra och där målet är privatisering. Kallas allmän för kaoskapitalism.

    Viktigast är att Regering får händerna ur byxfickorna och utger statsbidrag så skolor går bedriva ekonomiskt vettigt för kommuner

    Nu ”fikar” regering efter att knäcka Skolan för att via folkopinon få förstatliga skolan därmed kan den privatiseras.

    Vid privatisering slutar folket få insyn vilket blir som med Apoteken. Skolan behöver ej utge vad som händer i.o.m privatisering ger företagshemligheter som ej behöver offentliggöras.

    Kvar blir stökiga barn som får gå i kommunala Skolor med dålig ekonomisk underbyggnad
    följden blir att dessa blir kriminella som vuxna.
    När så fängelser privatiserats blir dessa haffade och kan sedan utnyttjas gratis som arbetskraft åt privata storföretag.

    Så att via ekonomi styra politik kan det bära iväg käpprätt åt helsefyr för att gynna den kaoskapitalism som Högern med alla medel bygger upp idag.

  3. Bert

    ” … sadism …” ??? (Jag lyfter den röda stekpannnan och det blir ”sadism”!)

    ” … Viktigast är att Regering får händerna ur byxfickorna och utger statsbidrag så skolor går bedriva ekonomiskt vettigt för kommuner …”

    Jag anser att det vore helt FEL SIGNAL att ge ännu mer pengar till skolorna i Sverige. Tidigare Persson-, Wernersson-pengar och kunskapsmiljarder etc har flutit igenom systemet utan att ha lämnat spår av kunskapsförbättringar. Det är metodiken det är fel på.

    Ordning och reda i klassen, inga mobiler innanför skolentrén, katederundervisning, hemläxor som avkrävs, betyg från början så att vi i tid upptäcker eftersläntarna samt att ev gå om en klass vid icke-uppnådd kunskapsnivå är enkla åtgärder som snabbt skulle ge resultat.

    Sverige spenderar väsenltig mer pengar på skolan än andra länder och åndå slår de oss med hästlängder i PISA-mätningarna.

  4. Självklart har Moderastyrda regimen saboterat i landet när man skapat jobbskatteavdrag från sociala försäkringar. En mycket tydlig sadism vårt vårat gemensamma.
    Även medvetet skapat så kaos uppstår här och där.

    Vi ser det inom Vården, Inom Järmnvägen, Inom skolan, Inom socialförsäkringarna där Moderaterna numer blivit ett bidragsparti , Försörjnoingsstöden har ökat markant.

    Ett sadistiskt sätt bedriva politik för att välbeställda ska få ännu mer i plånboken.
    140 miljarder i sänkta skatter sedan 2007 samtidigt som 218 av 290 kommuner tvingas höja skatten.

    Självklart har nåt blivit allvarligt fel och förfallet går inte undvika se.

    Håller delvis med det du skriver,då det gäller skolan. Du har vissa poänger.

    Mer pengar ; En svår fråga förmodligen har besparingar kommit till den gräns där det kanske inte går spara mer. Skolor förfaller, undervisningen är nedklassad.
    För att återskapa detta måste pengar in. Så enkelt är det.
    Det är när ordningen är återställd som ev; pengaflödet kan minska.

    Men jag tror föräldrainflytandet som blivit måste bort-
    Sedan måste etik och moral skapas i Skolan.
    Skoluniform är självklart för att denna ordning ska skapas.
    Sedan marcherande in till skolsalen. m.m Enkla grejer som mössan av, Mobilen inlåst i ett skåp tills skoldan är slut.
    Läraren ska ha makten i skolrummet.

    Men sen blir det svårare.
    Vad ska barnen lära i skolan. Det är det viktiga.
    Det är även där resurser ska in.

    EX: Behövs sjuksköterskor om 10 år bör lite grundläggande medicinutbildning läsas.
    Detta istället för Historia om vårt Kungahus, Eller kristedómskunskap om nån farbror som man tror levde för 2000 år sedan.
    Sedan ska självklart matte, Svenska, läras.
    Men även social kunskap. Hur vi behandlar varann hur vi ser på varann,
    och hur vi kan skapa rättvisa för alla.

    Sedan ska barnen lära sig vara rädd om skolan, lära sig vara rädd om vårt gemensamma
    Även i skolan ska iduvidualism, kaoskapitalism läras ut som en negativ Samhällsförstörande idelogi.
    gemenskapen ska överskugga allt i skolans arbete.
    För det är just förmågan att sammarbete som för världen framåt inte genom högerns individualiserade troslära.

    Kort sagt skolan ska verka under socialismens förtecken.

    • ”… Kort sagt skolan ska verka under socialismens förtecken.”

      Jag tror att du tillhör en minoritet med denna uppfattning!

      Det är ju trots allt inte Kuba eller Nordkorea som fått flest gånger nobelpriset eller stått för betydande uppfinningar eller andra inventioner.

  1. Pingback: Borgs reptrick – löntagarna betalar själva sina skattesänkningar | LO Bloggen

  2. Pingback: Borgs siffertrixande borde uppmärksammas mer! | LO Bloggen

%d bloggare gillar detta: