Regeringen vill se högre valdeltagande


EU-parlamentet

Svenska Dagbladet skriver att regeringen har avsatt 60 miljoner kronor till insatser för att få ett högre valdeltagande i det kommande valet till EU-parlamentet. Målet är att 50 % av valmanskåren går till valurnorna den 25 maj.

Det är, faktiskt, ett väldigt ambitiöst mål att nå. Men det vore fantastiskt om det blev så. Det är verkligen ett misstroende från de röstande om mindre än hälften deltar i ett allmänt val.

Men det har varit svårt för partierna att få upp intresset för detta val. Problemet har väl ofta varit att valrörelsen mer har handlat om de inrikes frågorna. Valet har mer blivit ett sätt för väljarna att peka finger åt partierna hemma.

En bidragande orsak till det bristande intresset för att delta i detta val kan ju vara att EU känns långt borta och att det inte går att påverka politiken. Och det är klart att det ligger något i det. Rapporteringen om EU är ofta av det negativa slaget – svenskt snus, storleken på gurkor etc.

Samtidigt är EU-parlamentet numera medbeslutande och förhandlar med europeiska kommissionen och det europeiska rådet. Det innebär att det är väldigt viktigt vilka personer som sitter som ledamöter i EU-parlamentet – lika viktigt som majoritetsförhållandet är i den svenska riksdagen.

Ja, det är helt i sin ordning att regeringen vill öka valdeltagandet. Jag hoppas att de där 60 miljonerna används väl för detta syfte.

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 11 november, 2013, in EU, Politiska funderingar and tagged , , , . Bookmark the permalink. 15 kommentarer.

  1. Haha! Vill JA-säjarna ha ett större valdeltagande får de väl gå och rösta då,Jag sa NEJ och tänker inte delta i något EU val för än den dagen det blir en ny folkomröstning!

  2. Jag accepterar inget!Men vem har satt oss i den situationen?Där lobbyisterna inom näringslivet och storfinansen med stora ekonomiska intressen står för dagordningen om vilken politik som förs.Ni som sa ja,ta ert ansvar i detta och skyll inte på vi som sa nej!

    • Göran Johansson

      Du går tycka vad du vill. Men det stiftas lagar inom som påverkar oss. Då är det kortsiktigt att inte delta i allmänna val.

  3. Ett lågt valdeltagande är ända möjliga vägen till att få tillstånd en ny folkomröstning och den tänker jag verka för.

    • Göran Johansson

      Du kommer inte att få en folkomröstning genom den metoden. Det är bättre att vara aktiv!

  4. ”Men det har varit svårt för partierna att få upp intresset för detta val.”

    Men varför har det varit svårt? Några spontana frågor:

    Har partierna uträttat något viktigt för oss medborgare? Eller har de bara skapar mera krångel? Förtjänar partierna öht mer intresse? De är inte särskilt bra på att ta intryck av väljarna utan kör bara
    sin egen race utan att ta hänsyn till vad väljarna EGENTLIGEN vill?

    En tillnyktring är nödvändig och borde börja med tydliga svar på frågorna ovan men dem lär vi aldrig få av partierna.

    • Det sker liten nyhetsrapportering från EU trots att det är därfrån som 43% av regeringens propositioner kommer ifrån. Därför får svenska folket aldrig reda på de strider som sker där.

  5. Målet är självklart att få upp väldeltagandet till riksdagsvalet. (men man låtsas att det är till EU valet). Alliansen har idag problem med att deras väljare inte tänker sig rösta på dem. De hoppas på att de skall gynnas av ett högre valdeltagande.

    Jag är inte så säker på det.

    Lars: Det finns partier som vill reformera EU – vill du påverka EU rösta på ett av dem. Det största av de partierna i EU som vill reformera EU och kräver en nytt fördrag är Piratpartiet ( det fjärde största svenska partiet i EU-parlamentet – det är där större än hälften av riksdagspartierna).

  6. Anders!Så här är det en enda gång jag har röstat i EU och det var just på Piratpartiet.Tyvärr så har detta parti inte lyckats så väl med de frågor som jag hade förväntat mig.Nä jag är inte intresserad av att reformera EU eller rösta på EU parlamentariker över huvud taget just därför att jag en gång har sagt NEJ till detta fjanteri.Hade det funnits någon som jobbat aktivt för ett utträde ur EU,så skulle jag givetvis rösta för något sådant.Nu finns det tyvärr inga sådan kandidater att rösta på!Det räcker alltså inte för mig att enbart rösta på EU kritiker och sådana finns det även inom mitt eget parti,tyvärr så är de alldeles för fega att kräva ett utträde ur unionen!

    Nu har vi fått en debatt om att hur viktigt att rösta pga.att främlingsfientliga partier försöker ta sig in i EU,vilket givetvis är oerhört tråkigt och beklagligt,men inte ens det förändrar min syn eller beslut att rösta.Hade vi sagt Nej redan från början till ett medlemskap så hade vi inte haft det problemet i dag med att främlingsfientliga partier försöker ta sig in. I.o.f. så finns det redan i dag sådana partier i EU.Men jag syftade i detta fall på (sd). Kommer de in så vilar ansvaret helt och hållet på JA-säjarna. Men nu försöker JA sidan med alla medel med påtryckningar och argument om hur viktigt det är att rösta.Därför satsar nu regeringen 60 miljoner av skattemedel för denna kampanj,vilket jag anser är både fel och ett och slöseri med skattebetalarnas pengar.Mitt beslut står fast om att vi skall lämna EU och jag är inte ensam om detta vare sig i Sverige eller andra medlemsländer.Att rösta in en kandidat i EU är det samma som en fortsättning och en accepterande av eländet och det kan jag inte ställa upp på!

  7. Ja det återstår väl att se Göran vem som kommer att få rätt.Blir det tillräckligt många som avstår från att rösta i detta val,så att deltagandet blir extremt lågt,så måste politiker börja tänka om eller i alla fall fundera över varför detta låga intresse.Jo då jag jobbar aktivt på mitt sätt,detta är ett av dem.Åter igen så är det JA-säjarnas eller rättare sagt skattebetalarnas som skall få folk att rösta på något som de inte vill ha.Tyvärr så saknar jag personligen dessa miljoner som nu regeringen tänker använda för att driva sin kampanj trots att hälften av dessa pengar borde delas med de som är av en annan uppfattning.Så än en gång kommer med största sannolikhet JA-sidan att vinna och få fler att rösta oavsett om de är emot eller för ett EU.Men var så säker vi kommer ALDRIG att ge upp kampen om ett utträde!

    • Göran Johansson

      Jag tycker att du gör det väldigt enkelt för dig. Demokratin har en gång talat, vi är med i EU. Lagar och politik skapas där – gott och mindre gott.

  8. Demokrati?
    Är det demokrati när JA-sidan inte ville respektera om det hade blivit ett NEJ?Men bara om det blev ett JA?Hur tydligt var inte detta budskap i samband med folkomröstningen från JA-sidan?”Blir det ett NEJ,så blir det en ny folkomröstning.Blir det ett JA,så blir det ingen ny folkomröstning”Nu blev det visserligen ett JA med knappa majoritets övervikt.Men för att använda Löfvens ord som visserligen är en varm anhängare av EU,brukar han säga att ”självklart något som inte bra och fungerar som det är tänkt så skall man inte ha kvar det”Så allt behöver m.a.o.inte vara för evigt.Men försök inte tvinga folk att rösta i något som de själva inte har valt att vara med i för det är inte demokrati utan diktatur!Demokrati är också att inte rösta.EU är inte för vanliga medborgare utan för politiker som vill göra karrär inom politiken samt ett paradis för näringsliv och storfinansens herrar vilka har fritt tillträde i EU parlamentet medan vanliga medborgare får stå utanför,detta är fan i mig inte någon demokrati!

    • Göran Johansson

      Det är uppenbart att vi inte kommer att bli överens i denna fråga. Men EU blir vad vi gör det till. Det behövs fler vänster- och progressiva röster i detta val.

  9. Komiskt nog kan det bli så att de man helst inte vill se i EU-parlamentet kommer att se till att det blir en rejäl skärpning och ordentliga reformer där dvs franska Front National, Vlaams Belang, den nederlänska frihetspartiet, österrikiska FPÖ, UKIP etc och ja, t o m svenska SD.

    Barroso och co är ganska rädda nu. Det lär bli en storstädning i Bryssel efter nästa EU-val om de nuvarande opinionssiffrorna består.

