Om mutor i den fackliga världen


Tidningen Dagens Arbete rapporterar om hur företag i omställningsbranchen erbjuder fackliga ombudsmän och förtroendevalda gåvor och annat i syfte att vara aktuella för uppdrag. Av rapporteringen kan man lätt få uppfattningen att dessa erbjudanden kommer dagligdags och regelbundet.

Och visst, det förekommer att jag fått sådana erbjudanden som beskrivs i artikeln. Sådant brukar jag låta mig gå förbi. Oftare förekommer det att representanter för omställningsbranschen vill träffa oss ombudsmän för att presentera de fantastiska resultat de uppnår med sitt program. Jag personligen känner mig mer översvämmad av broschyrer och liknande material.

Men ja –  det har förekommit att jag har bjudits på lunch (ej affärslunch – enbart dagens) av representanter för omställningsföretag. Jag har även låtit mig bjudas på te i samband med möten. Merendels träffar jag representanter för omställningsföretagen i samband med återkoppling av omställningsuppdrag de haft – dessutom oftast utan krav på att äta lunch.

Men det är klart att man ska agera försiktigt när det kommer sådana erbjudanden. Det gäller ju att se till vad syftet är med sådana typer av erbjudanden. Helle Klein säger i en kommentar till tidningens rapportering att …

Trygghetsfonden borde ha etiska principer för hur marknadsföringen får gå till hos de företag man tecknar samarbetsavtal med. Fackförbunden måste formulera en policy, helst en gemensam.

Det vore klokt av IF Metall att ta fram centrala riktlinjer som anställda och förtroendevalda har att följa när det gäller sådana här frågor. Men även med sådana riktlinjer krävs det ett eget ansvar av hur jag själv agerar och hur jag eventuellt låter mig bjudas på diverse aktiviteter.

Länkar: da.se, da.se, da.se, da.se, dagens arena, SvD, di.se

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 6 november, 2013, in Fackliga frågor and tagged , , , . Bookmark the permalink. Kommentarer inaktiverade för Om mutor i den fackliga världen.

Kommentarer inaktiverade.

