Att lagstifta om kollektivavtal


Transport aviserar på sin hemsida att de avser att både lära sig mer om och initiera en debatt kring allmängiltigförklaring av kollektivavtal.

Allmängiltigförklaring av ett kollektivavtal innebär att ett mellan fackföreningar och arbetsgivarorganisationer slutet avtal förklaras få ställning som lag. Denna ordning förekommer i en del länder (i inlägget nämns Finland och Norge med två lika modeller).

Sverige har inte någon som helst lagstiftning om lön. Det beror på att branschavtal är normen på arbetsmarknaden. De allra flesta företag omfattas av något kollektivavtal som reglerar löne- och andra anställningsvillkor. De företag som inte har något kollektivavtal hamnar i en situation där de svårligen kan betala och anställa på allt för dåliga villkor (även om det förekommer).

Transport förklarar sin inställning med de villkor som idag råder inom den svenska transportnäringen. Åkerier som saknar svenska avtal (och ofta är helt avtalslösa) konkurrerar på villkor som pressar arbets- och lönevillkor. Transport (och arbetsgivarna) har inte möjlighet att organisera de företag som verkar i Sverige så att de omfattas av avtal. Jag förstår att det är frestande att diskutera införandet av allmängiltigförklaring av kollektivavtal som en metod att säkerställa en lägsta nivå för löner och anställningsvillkor.

Det är en helt ny diskussion som Transport nu drar igång. Den bryter helt mot de traditioner som rått i Sverige. Så det är klart att man behöver vrida och vända på denna fråga. Vad man öppnar för med allmängiltigförklaring är ju att politiker får möjlighet att ha synpunkter på och aktivt vill påverka avtalens innehåll för att förklara dem som lag.

Det är ju en ordning som de fackliga organisationerna inte vill ha. Det är arbetsmarknadens parter som ska styra över de allmänna lönevillkoren.

Det ska dock bli intressant att följa Transport arbete i denna fråga.

Länkar: Transport, SvD, dn.se, SVT, SvD, Ekot

Annonser

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 17 oktober, 2013, in Arbetsmarknadspolitik, Fackliga frågor and tagged , , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Lars Flemström

    I stället för att upphöja varje ingånget kollektivavtal till en lag, så borde man kunna införa en möjlighet för arbetstagaren att stämma arbetsgivaren med yrkande att denne åläggs att betala ut en skälig lön. Domstolen ska då kunna ålägga arbetsgivaren att betala ut en lön motsvarande mellan 95 och 125 % av lönen enligt kollektivavtalet + arbetstagarens kostnader för jobbet, t.ex flygbiljetter Thailand – Sverige tur och retur. Domstolen gör en värdering av vad det utförda arbetet är värt för arbetsgivaren. Kollektivavtalet blir normerande, men inte lag. Genom att skriva på kollektivavtalet skyddar sig arbetsgivaren mot dyra efterräkningar.

%d bloggare gillar detta: