Bojkotta Ryanair!


Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg har efter de senaste olustiga turerna kring det irländska flygbolaget Ryanair tagit ställning. Hon uppmanar till att välja bort detta flygbolag. Det förvägrar sina anställda att organisera sig fackligt och sätter sig inte i några förhandlingar med fackliga organisationer. Cecilia säger att …

Vi ser överlag en våldsam prispress i flygbranschen som leder till att det är billigt att flyga. Som resenär har du ett medvetet val att göra mellan bolag där personalen har rimliga arbetsvillkor och andra som inte har det. Alla bolag pressas hårt, men Ryanair saknar motsvarighet i sin antifackliga linje.

Jag kommer att följa Unionens uppmaning. Det finns andra flygbolag att välja, sådana som respekterar fackliga rättigheter och tillåter de anställda att organisera sig i en facklig organisation.

Länkar: Kollega, TCO-tidningen, SvD, SvD, SVT

Fler som skrivit: Gunilla Bäcklund, Sofie Rehnström

Om Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Publicerat på 2 september, 2013, i Fackliga frågor och märkt , , , . Bokmärk permalänken. 6 kommentarer.

  1. Du har råd, det har inte pensionärer. Ryanair fungerar utomordentligt bra och säkert. Om personalen får bilda fackföreningar skiter jag fullständigt i, så länge allt fungerar perfekt.

    • Göran Johansson

      Du tycker med andra ord att det är OK att denna arbetsgivare behandlar personalen som skit!

  2. Det är bara att stämma bolaget i EU-domstolen om man tror sig ha rätt. Varför gör de inte det?

  3. Lars Flemström

    Svenska kommuner borde upphöra med alla subventioner till detta flygbolag. Bolaget har ju som affärsidé att nyttja kommunala flygplatser, om den ägande kommunen fixar passagerare
    genom marknadsföringen av flygplatsen, vilket indirekt är en subventionering av detta skandalflygbolag. Man pressar priser genom att göra sig av med kostnader, som är självklara i seriösa bolag, som står för sina kostnader själva. Detta har blivit ett bekymmer i flera EU-länder. Detta underlättas av att svenska kommuner uppträder som konkurrerande företag, som konkurrerar med andra kommuner och med staten (och med statens flygplats Arlanda). Detta kostar sammantaget det svenska samhället mycket pengar. Flyg är en mycket miljöstörande verksamhet, som bör organiseras så att både kostnader och miljöstörningar minimeras. Detta talar för en koncentration till färre flygplatser.

  4. Tove Lifvendahl sa i morgonsoffan i fredags angående Ryanair, att ”För många människor så är det här enda sättet att ta sig ut därför att ekonomin inte tillåter ingenting annat.” Det verkar som om hon menar att flygning har blivit en mänsklig rättighet? Tänk om man resonerade på samma sätt när det gäller t.ex. morgontidningar.