Berlin, Berlin …


20130804-201152.jpg
De som följer denna blogg har kanske noterat att jag gått ned litet i tempo. Det berör förstås på att jag har semester och medvetet valt att prioritera annat. Jag har ändå skrivit något inlägg nästan varje dag. Det har väl varit mer eller mindre inspirerat.

Det jag är mest nöjd med under denna semester är att jag har fått fart på mitt läsande. Jag hoppas kunna hålla hyfsat tempo när jag väl börjar arbeta igen. Det har gjort att det blivit litet mer fart på min särskilda bokblogg – boklaadan.wordpress.com.

Sedan några dagar tillbaka befinner jag mig i Berlin. Det har ju gjort att jag ytterligare dragit ned på mitt skrivande. I fredags besökte jag Berlins ölfestival. Det var ju förstås trevligt. Jag hann med att pröva en hel del, mestadels, tysk öl.

Igår tillbringade jag flera timmar på Gemäldegaleri. Det var ett fantastiskt museum att besöka. Här finns europeisk konst från 1200- till 1700-talet. Du hittar nästan alla de stora mästarna från denna tidsperiod.

Idag besökte jag det fotografiska museet ”Helmut Newton Foundation” och museet som visar verk av Käthe Kollwitz.

I morgon, måndag, reser jag hem igen. Få se vad jag ska hitta på …

Kanske Bauhaus, kanske KaDeWe

En sak är nog dock säker. Kommer nog hit fler gånger.

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 4 augusti, 2013, in Blandade funderingar and tagged , , . Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. Leif Andersson

    Var själv på ölfestivalen i Berlin för två år sedan. Då fanns där även en hel del utländska öl förutom tyska.

    För egen del väntar en resa till ölets huvudstad dvs Prag och man kan knappt vänta på att återigen få avnjuta en nästintill perfekt hanterad och upptappad tjeckisk lager i genuin pubmiljö. Skillnaden mot den svenska spritkulturen blir knappast större.

  2. Leif Andersson

    Det kan jag tänka mig. Du kanske redan har koll på de flesta ställen som är värda att besöka annars kan du få lite tips.

  3. Leif Andersson

    När det gäller Plzeň så har jag bara varit där två gånger. Gissar att du redan planerat in ett besök på bryggeriet Plzeňský Prazdroj och deras restaurang Na Spilce. Är osäker på om ofiltrerade PU alltid serveras men är hur som helst värt ett besök om man ändå besöker bryggeriet (borde vara svårt att hitta PU i bättre kondition förutom vid provsmakningen i samband med bryggerituren). Ett annat tips men som är lite mer omständigt och kräver att man tar sig en bit med publika kommunikationsmedel är minibryggeriet Purkmistr som ligger mer i utkanten av staden: http://www.purkmistr.cz/en_index.php.

    När det gäller Prag så finns det en eminent webbsida Prague Beer Garden: http://www.praguebeergarden.com/. Här finns egentligen all info du behöver och nedan är en lista på ställen därifrån som jag definitivt tycker är värda ett besök:

    Zlý Časy (antagligen det ställe i Prag som serverar flest olika öl på fat, populärt så om man vi vill vara säker på att få plats bör man besöka stället ganska tidigt på dagen)
    Kulovy Blesk (tillsammans med Zlý Časy ovan ett av de ställen med flest olika öl på fat, här gäller också att man kommer dit ganska tidigt om man vill vara säker på att få en plats)
    Klášterní Pivovar Strahov (miniberyggeri bara ett par hållplatser vidare med spårvagn från Pragborgen som dessutom är ett mycket trevligt ställe att sitta ute vid fint väder, speciellt deras IPA är riktigt bra och kan rekommenderas)
    U Slovanské Lípy (har inte själv varit där sedan man bytte ägare men enligt recensioner verkar det fortfarande bra, har öl från många olika mindre tjeckiska bryggerier)
    Klášterní Šenk (ett av få stälen som serverar öl från minibryggeriet Břevnovský Klašter, är dessutom ett väldigt trevligt och förhållandevis prisvärt matställe)
    Ferdinanda (finns på två olika platser i Prag, ölen är kanske inte så fantastisk men har god mat till bra priser om man inte vet vad man ska äta för något, sedm kuli är den ölen som jag tycker är bäst)
    Dobrá trafika (är ett av få ställen i Prag som serverar Primátor men den finns bara på fat vid det Dobrá trafika som finns vid Malá Strana och Újezd, finns inte med på Prague Beer Garden men här är en länk till deras hemsida: http://www.dobratrafika.cz/)
    Velryba (är bara med för att de serverar Žatec Kvasnicový som jag tycker är en riktigt god öl)

    Några förslag på ställen och annars finns där många fler på Prague Beer Garden. Hoppas det kan vara till hjälp.

