Ingen handel med företag på ockuperade områden 2.0


Dagens Nyheter fortsätter att rapportera om de kommande riktlinjer för handel med Israel som EU arbetar med. Idag förtydligas i artikeln att det förmodligen blir upp till varje enskilt EU-land att själva besluta om ursprungsmärkning av israeliska produkter. Beslut om bojkott av bosättarprodukter skulle därmed hamna hos den enskilde konsumenten.

Det är ju en något mer uttunnad form av markering som EU därmed gör gentemot staten Israel. Om riktlinjerna kommer att se ut på detta sätt hoppas jag att Sverige beslutar om att införa en sådan ursprungsmärkning. Då skulle jag faktiskt kunna göra ett aktivt val att välja bort vissa produkter.

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 20 juli, 2013, in EU, Politiska funderingar and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Och när den palestinske arbetaren på Västbanken får sparken pga bojkotten? Tror du han säger: Jag blir gärna arbetslös så att Göran kan känna sig moraliskt överlägsen?

  2. Det var ett dåligt svar. Ett typiskt ”Goddag yxskaft”-svar för att undvika själva frågeställningen. Kort sagt, denna aktion som mest tjänar till att stilla samveten på vänsterkanten – om den främst får till effekt att palestinier blir av med sina jobb. Är det då en bra åtgärd?

