Busschaufförernas kampvilja ökar


Allt tyder på att Kommunals busstrejk kommer att fortsätta och utvidgas efter midsommarhelgen. Enligt tidningsrapporteringen sker inga träffar eller förhandlingar mellan parterna.

Strejken handlar både om de lönekrav som LO-förbunden står bakom samt om rimligare anställningsvillkor. Den av kommuner och landsting finansierade kollektivtrafiken upphandlas regelbundet i konkurrens. Detta har pressat priserna och därmed arbetsvillkoren i branschen. Liv Beckström sammanfattar de fackliga kraven i fyra punkter:

  • Kommunal kräver 1.740 kronor i löneökning på 3 år – en summa i kronor som är lika stor som märket i procent som de mer högavlönade i industrin fått.
  • Facket kräver också att anställda får följa med till det nya företaget om trafiken upphandlas. Idag följer personalen inte automatiskt med vid bytet, utan kan i värsta fall mista jobbet, eller bli provanställd, trots många år i yrket.
  • Bättre raster är ett tredje viktigt krav. 11 timmars dygnsvila och en minsta rasttid på 45 i stället för 30 minuter.
  • Den snäva tidsplaneringen är också en del av kraven. Datorn som i dag räknar körtid måste inse att det är en människa som sitter bakom ratten.

Det är förmodligen kravet om att anställningen ska få följa över till den nya arbetsgivaren vid en verksamhetsövergång som är svårast för arbetsgivaren att acceptera. De kommunala uppköparna tenderar ju att endast se till det lägsta priset när man ska upphandla ny kollektivtrafik. Det innebär ju att de konkurrerande på alla sätt och vis räknar på hur man kan minimera kostnaderna. Frågan blir hur man kan minimera det antal anställda man behöver och hur man kan använda deras arbetstid mest optimalt.

Det finns i ett sådant läge litet intresse från arbetsgivare att rakt av ta över den tidigare utförarens personal. Man räknar säkert på att kunna genomföra trafiken med ett färre antal förare och att dessa i alla lägen är friska och raska.

Det är ett rimligt krav att de som sitter vid ratten inom den kommunala kollektivtrafiken ska ha rimliga arbets- och anställningsvillkor. Strejken handlar nu om detta. Är det förarna som ska betala priset för den billigast möjliga kollektivtrafiken? Hur Kommunal lyckas i denna fråga kan även påverka arbetssituationen inom andra delar av den offentligt drivna verksamhet som i allt högre grad handlas upp.

Länkar: Aftonbladet ledare, SvD, SvD, SVT, SVT, ekuriren, Ekot, SvD, SvD, SvD, SVT, Ekot, di.se, dn.se, SvD, ekuriren, Ekot, dn.se, Ekot, SVT, Lag&Avtal, ka.se, Arbetet, ka.se, ArbetetArbetetArbetetArbetet, ka.se, SVT Debatt, Aftonbladet debatt, Aftonbladet debatt, SVT Debatt, Aftonbladet debatt, SvD, Aftonbladet kultur

Andra som skrivit: Liv Beckström, Martin Moberg, Peter Johansson, Peter Johansson, Martin Moberg, Alliansfritt Sverige, Martin Moberg, Peter Johansson, Badlands Hyena, Peter Johansson, Martin Moberg, Leine Johansson

Annonser

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 21 juni, 2013, in Fackliga frågor, Politiska funderingar and tagged , , , . Bookmark the permalink. Kommentarer inaktiverade för Busschaufförernas kampvilja ökar.

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: