Arbetslösheten är fortfarande för hög


Igår genomfördes en partiledardebatt i Sveriges Riksdag. Samtliga partiers ordföranden (förutom Stefan Löfven) fanns i kammaren. Eftersom socialdemokraternas partiledare inte är ledamot av riksdagen företräddes (S) av Mikael Damberg. Jag hade inte möjlighet att följa debatten. Däremot har jag läst det debattinlägg

    som de fyra regeringspartiernas partisekreterare står som undertecknare utav.

    När jag läste texten kändes det som om jag läst denna inlaga förut. Debattinlägget är utformat i enlighet med den borgerliga regeringens mall 1.0 för debattinlägg. Partisekreterarna omtalar att allt är väl i konungariket Sverige. Tack vare den sittande regeringens självuppoffrande arbete står sig riket starkt och välmående jämfört med övriga länder.

    Vore man mindre insatt än (vad jag påstår att jag är) skulle man lätt förledas att tro att Sverige näst intill saknar arbetslöshet. De omtalar, nästan med en dåres envishet, att regeringen skapat lägre trösklar till arbetsmarknaden för ungdomar och andra som har svårt att komma in på arbetsmarknaden.

    Skam till sägandes tvingas de dock medge att arbetslösheten fortfarande är för hög – trots regeringens ansträngningar. Det verkar som om de anser att de saknar skuld eller ansvar för att arbetslösheten inte har minskat (som andel av befolkningen) under regeringens tid i Rosenbad.

    Jag har läst många liknande debattinlägg från företrädare för regeringspartierna. Inlägget känns i den meningen tidlöst. Det känns som om den/de som författat inlägget har hittat en tidigare fil och endast infört några mindre justeringar. Inlägget är vare sig mer eller mindre att betrakta som snömos.

    De ärade representanterna återupprepar gammal skåpmat och och återanvänder floskler ur den borgerliga regeringens vokabulär. Inlägget visar mer på regeringströtthet och att man har gått in i en återvändsgränd som man inte hittar ut ur.

    Länkar: Aftonbladet debatt, Aftonbladet debatt, di.se, di.se, dn.se, dn.se, Ekot, Ekot, SvD, SvD, SVT, Arbetet, Aftonbladet ledare,Aftonbladet ledare

    Fler som skrivit: Roger Jönsson, Martin Moberg, Sjätte mannen, Markus Mattila, Martin Moberg

    About Göran Johansson

    En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

    Posted on 13 juni, 2013, in Politiska funderingar and tagged , , . Bookmark the permalink. Kommentarer inaktiverade för Arbetslösheten är fortfarande för hög.

    Kommentarer inaktiverade.

