Idag, den 8 juni, är det SVT-fri dag


Jag har ju tidigare anmält att jag avser att hålla en SVT-fri dag idag. Orsaken är förstås TV-företagets okritiska och insmickrande rapportering om det bröllop som sker idag. Jag anser inte att SVT i denna fråga uppfyller sitt uppdrag att bevakningen av bröllopet ”… sker med måtta och sans, kritisk granskning samt med opartiskhet.”

Jag delar den ståndpunkt som Mia Sydow Mölleby och Anna Steele (ordförande respektive vice ordförande Republikanska föreningen) ger uttryck för på SVT debatt:

… Kungen och hans familj har idag begränsad formell makt, men en stor informell och reell politisk makt som framträdande mediegestalter.

För att behålla maktpositionen som statschef, med apanagets ekonomiska fördelar och de inflytelserika nätverk som följer med ämbetet, måste kungafamiljen göra sina privata tillställningar till offentliga högtider.

Eftersom jag inte har någon formell möjlighet att påverka SVT:s val av programsättning protesterar jag på det sätt jag kan. Mitt TV-tittande idag kommer att tillägnas andra kanaler.

Jag kommer att avstå från samtliga SVT:s kanaler idag!

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 8 juni, 2013, in Republik and tagged , , , . Bookmark the permalink. Kommentarer inaktiverade för Idag, den 8 juni, är det SVT-fri dag.

Kommentarer inaktiverade.

