Det har byggts en gräns vid tullarna runt Stockholm


Foto: Janerik Henriksson / Scanpix

I fredags skrev artisten Ken Ring om sina tankar kring det som hänt i den till Stockholm närliggande orten Husby. Han berättar att han är uppvuxen på flera platser i det han kallar Västerort. Ken berättar att …

Jag har sprungit runt i betongen sedan jag föddes och jag älskar mina områden. Hela västerort är som mitt hem. Husby är platsen där jag för första gången började jobba med musik, på teatern i området. Där lärde jag mig grunderna för musiken som jag sedan skapat. Jag sprang på discon på fritidsgården i Husby varje lördag. I stort sett alla mina barndomsvänner kommer från Tensta, Rinkeby, Vällingby, Grimsta, Kista, Akalla eller Hjulsta. Jag har levt i dessa hoods i hela livet och min musik är en del av förorten.

Han beskriver sin uppväxt som att nästan ha levt i en polisstat. Han har mött rasistiska poliser och blivit misshandlad av dem. Ken berättar att han valde att föra sin kamp för ett bättre liv genom pennan. Men han säger också att många inte har den möjligheten – de väljer i stället stenen i handen. Han försvarar inte våldet men förstår den frustration som många i dessa områden känner.

Ken efterlyser satsningar på kreativ verksamhet ute i förorterna. Genom ytterstadssatsningen gavs han möjligheten att arbeta med musik och på så sätt forma sig en karriär.

I helgen lade artisten Timbuktu ut sin tankar om det som skett i Husby. Med sin text i ”Budskapet” vänder han sig till statsministern. Han säger, bland annat, att …

Fredrik Man, du borde styra upp, med dina privatiseringar går hyran upp. Jobben har försvunnit med industrin och skolan blev ett skämt sen den blev fri. Om man är ung idag hur ser en framtid ut. Om för många mister hoppet då är landet slut.

Läs om mina tankar!

Fler som skrivit: Helena Ericson, Peter Högberg, Martin Moberg

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 27 maj, 2013, in Politiska funderingar and tagged , , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Johnny Karlsson

    De invandrare som inte trivs i Sverige är fria att lämna landet i stället för att förstöra det, varför gör det inte det? Svenskarna har varit otroligt generösa med att ta emot alla dessa flyktingar från främmande länder, etnicitet, språk, kultur, traditioner, religion, etc och ändå är många missnöjda, men det är inte svenskarnas fel eller ansvar. Det råder arbetsbrist i Sverige sedan 1973, företagen flyttar till Asien, inte ens alla etniska svenskar mitt i livet har arbete. Jag instämmer med alla som tycker att det var ett stort misstag att ta emot så många flyktingar i Sverige eftersom vi inte klarade av att integrera dem i arbete och laglydighet. Därför skall vi upphöra med att ta emot flyktingar i Sverige och anvisa alla flyktingar till FNs UNHCR-läger i konfliktens närområde, det blir mycket billigare och vi kan hjälpa 100 gånger fler samt slipper alla integrationsproblem och upplopp i Sverige. Enbart arbetstillstånd för experter som inte finns i Europa.

    När skall (S) driva denna nya flykting och migrationspolitik? Det är hög tid att börja nu om inte (SD) skall få över 50% i valet 2014.

  2. Ken Ring? En kriminell gangster har du som referens…

    -Jag är ingen människa som skulle ta ett 9 till 5 jobb. Jag har aldrig jobbat i hela mitt liv. Under tiden karriären inte gick så bra har jag försörjt mig som kriminell. /Ken Ring i Bohusläningen

