Alla barn får inte de livschanser som skolan ska ge


Det fria skolvalet – ett genuint dilemma.

I en rapport konstaterar Skolverket att skillnaderna mellan skolor med bra och dåliga resultat har ökat dramatiskt. Myndigheter säger vidare att det fria skolvalet sannolikt har bidragit till utvecklingen. Skolverkets generaldirektör Anna Ekström säger att …

Om det är stora skillnader mellan skolor, och det finns elever som inte väljer bort skolor som har sämre resultat så riskerar de att få sämre utbildning och sämre livschanser. Hela samhället förlorar på att det är en sämre likvärdighet.

Skolverket vill därför se satsningar på några områden för att vända utvecklingen i den svenska skolan:

  • Alla skolor måste utvecklas till bra skolor
  • Säkra tillgången till kompetenta lärare
  • Skolor och skolhuvudmän behöver långsiktighet

Skolverket är ju inte de första som säger att det fria skolvalet har bidragit till att öka skillnaderna mellan olika skolor. Anna Ekström vill inte i intervjuer ange hur man på politisk nivå ska agera för att minska utvecklingen mellan olika skolor. I någon mening kan jag väl förstå det. Det sitter ju en parlamentarisk utredning som ska komma med förslag. Förslagen från den skulle egentligen ha presenterats i början av året. Men man har ännu inte lyckats komma överens i utredningen mellan de olika partierna.

Att som opolitisk tjänsteman i ett sådant läge komma med välvilliga förslag vore verkligen att ge sig ut på minerad mark. Men det är litet synd att inte myndigheten vågar komma ens med några antydningar till förslag.

Under dagen fick dock utbildningsministern litet vatten på sin kvarn. Skolverkets tidigare generaldirektör Per Thullberg säger att han bedömer att det kommer att dröja många år innan den borgerliga regeringens politik ger utslag i bättre resultat. Han är dock inte alls säker på att reformerna kommer att ge den effekt som regeringen hoppas.

Det känns säkert bra för Jan Björklund att med högburet huvud kunna gå runt och känna sig helt ansvarslös för dagens situation i den svenska skolan.

Länkar: SVT, ekuriren, di.se, dn.se, Ekot, SVT

Andra som skrivit: Martin Moberg

Annonser

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 3 maj, 2013, in Politiska funderingar and tagged , , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Leif Andersson

    Enkelt, återförstatliga skolan och problemet är löst.

    • Jaha, och vid ett förstatligande kommer det inte att finnas ”bra skolor och dåliga skolor”? Och vill du även frånta föräldrarnas rätt att fritt få välja skola?

      Det har i alla tider funnits bra och mindre bra skolor. Principen ”en skola för alla” låter väldigt egalitärt och pk men den förbannade verkligheten är en annan. Samma principer fungerar inte överallt eftersom förutsättningarna är så annorlunda.

  2. Dean F. Patterson

    När eleven ses som en kund finns misstanken att skolor som ett konkurrensmedel drivs till att sätta betyg som inte har en egentlig motsvarighet i elevernas kunskaper. Studien visar att konkurrens tycks ha haft en viss inflationsdrivande effekt, men att denna effekt varit liten. Det är både konkurrensen mellan fristående och kommunala skolor och konkurrensen mellan olika kommunala skolor som påverkar betygen.

%d bloggare gillar detta: