Skolans degenerering – en hotande nationell katastrof


Det amerikanska utbildningsföretaget Pearson konstaterar i en undersökning att den svenska skolan hamnar på plats 21 av 40 undersökta utbildningsländer. Sveriges östra granne Finland hamnar på första plats. Det är tydligt att utbildningsminister Jan Björklund inte får särskilt många goda nyheter om svensk skola.

Martin Klepke säger i en analys att …

  • Skolverkets senaste rapport om skolans utveckling visar på en närmast katastrofal utveckling:
  • Resultaten i grundskolan har sjunkit sex år i rad, det vill säga hela den tid vi haft borgerligt styre med Jan Björklund (FP) som utbildningsminister.
  • Andelen elever som går ut grundskolan utan fullgjorda studier ökar. Hela 12,5 procent av eleverna saknar behörighet att fortsatta på gymnasiet.

Väger vi in andra studier om skolans utveckling framträder en än värre bild:

  • Kvaliteten i den svenska skolan sjunker enligt internationella mätningar i alla ämnen och på alla utbildningsnivåer.
  • De elever som redan presterade sämst har under dessa sex år fått den sämsta utvecklingen.
  • Skillnaderna i resultaten ökar, både mellan skolor och mellan elever.

Jag vet inte om utbildningsministern är beredd att ta ansvar för de (bristande?) resultat som den svenska skolan uppvisar. Han har ju tidigare hävdat att han är beredd att ta ansvar för sina reformer först efter ett antal år efter de införts. Han menar ju att det tar ett tag innan reformerna gör genomslag i verksamheten.

Men han kan knappast komma undan med att hans reformer har bidragit till ökade utbildningsklyftor. Med öppna ögon väljer han att prioritera ”elitutbildningar” och att införa kortare gymnasieutbildningar för ”skoltrötta” elever. Det finns inga som helst ambitioner att stödja de elever som behöver mest stöd. Det är en sorglig utveckling som den svenska skolan är inne i.

Det verkar som om svenska skolpolitiker behöver resa litet oftare till Finland för att skaffa sig inspiration för en bättre skola!

Länkar: dn.se, Arbetet, dn.se, SVT, SVT, SVT, dn.se, dn.se, SVT, dn.se, Byggnadsarbetaren, Handelsnytt, Lärarnas Nyheter, TCO-tidningen, Lärarnas NyheterLärarnas Nyheter

Andra som skrivit: Martin Moberg, Martin Moberg, Roger Jönsson

Om Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Publicerat på 28 november, 2012, i Politiska funderingar och märkt , , , . Bokmärk permalänken. 6 kommentarer.

  1. Politiker, debattörer, journalister, lärare och föräldrar och har i decennier debatterat den svenska skolan. Men vad tycker egentligen eleverna? Hur vill de att undervisningen ska se ut och innefatta för att klara av att nå sina drömmar och mål?

  2. Du srkiver.”Det finns inga som helst ambitioner att stödja de elever som behöver mest stöd.”

    Det största problemet är att vi i Sverige är rädda för att i tid identifiera vilka som har behov av stöd. Betyg från ettan borde kunna rätta till det billigt och övertydligt.

    Det går nämligen inte att tillgodogöra sig undervisning om man saknar grunderna i att läsa, skriva, räkna. Det är slöseri av stora mått att släppa vidare eleverna i grundskolan till nästa klass utan uppnådd etappkunskap (efter varje klass). Det är som att bygga hus utan stabila grunder.

    Listans ledare (inkl finnarna) ”stressar inte ihjäl sina barn” men tyvärr blir det det argument som används mest när betyg från tidig ålder kommer på tal. Vad skall hända för attt vi skall våga göra en helomvänding i denna fråga i Sverige? MVH

    • Göran Johansson

      I grunden håller jag med om att det gäller att fånga upp eleverna tidigt. Huruvida det behövs betyg för det eller ej går ju att diskutera.

  3. Svenska politiker anser sig alltid veta bäst och bryr sig inte om att undersöka länder där saker fungerar bättre. Exempel är som du nämner skolan i Finland. Vidare kan nämnas att man där även klarar sig utmärkt utan ett byråkratiskt Landsting. Tittar vi på Tyskland så har dem en fungerande bostadsmarknad med 40% lägre byggkostnader men detta bryr sig våra politiker inte heller om.

  4. Men det är ju det vi har gjort! I decennier har vi ”diskuterat” och avfärdat betygen medan kunskapsnivån bara fortsatt att falla. Vi har samtidigt brännt ett antal skattemiljarder (”Persson- och Wernersson-pengar” etc) som spårlöst flutit genom systemet utan att ha vänt utvecklingen. Vilka signaler väntar vi på nu då?

    Jag tycker att det är dags för action isf alla meningslösa diskussioner.

  1. Ping: Skolans degenerering – en hotande nationell katastrof « Görans ... | Åsikter och debatt! | Scoop.it

%d bloggare gillar detta: