Ett race mot botten


LO-tidningen skriver i sin senaste utgåva om hur det svenska företaget Volvo Logistics via ett norskt företag använder bulgariska chaufförer för att dumpa priserna för körningar av nytillverkade tunga fordon. Det norska åkeriet Olsen & Terra Transport Skandinavia AS anlitar förare som är anställda i Bulgarien och därmed kan arbeta för bulgariska löner. De har motsvarande 1.000 kr i månadslön. Det som i någon mån gör det värt att arbeta i Sverige är att de erhåller traktamente om 35 € per dag. Sammantaget motsvarar detta en månadslön om ca 9.600 kr. De får ut 500 kr varje vecka som ett förskott på sitt traktamente, resten betalas ut i Bulgarien. Det är dessa pengar som de lever på de tider de arbetar i Sverige.

Detta upplägg har fått till följd att inga svenska åkerier knutna till svenska kollektivavtal har den minsta chans att konkurrera om körningar åt Volvo. Sverige har en långtgående avreglerad åkeribransch. Detta har fått till följd, för att låna Martin Klepkes ord, att …

Avregleringen öppnar i stället för en okontrollerad jobbtrafficking, där människor fraktas över världen för att utnyttjas som billig arbetskraft.

Är det så framtiden ska se? Att tävla med varandra mot botten så att man kan pressa ned lönerna till ett minimum. Detta är ju inget ovanligt när man tittar ut över världen. Arbetare från fattigare länder över hela världen reser till platser där de kan tjäna bättre och, förhoppningsvis, kunna skicka hem pengar till sina familjer. Om än de tjänar bättre än hemma hamnar de i ett hårt utnyttjande av de företag som använder deras arbetskraft. Här tillåts ingen facklig organisering. Passar inte villkoren är det bara att packa sig hemåt.

De bulgariska förarna både tjänar sämre än motsvarande svenska kollektivavtal. De har sämre arbetsförhållanden genom att de får längre arbetsdagar och får acceptera sämre boendeförhållanden. Chefer och uppdragsgivare är heller inte särskilt begivna på att låta förarna uttala sig för journalister eller andra utomstående. LO-tidningens journalist fick ett motvilligt samtal med det norska åkeriets platschef Inge Bork. På frågan om han ville berätta något om verksamheten var svaret bara att …

Ingenting. Jag vill inte berätta någonting.

Länkar: LO-tidningenLO-tidningenLO-tidningenLO-tidningenLO-tidningenLO-tidningenLO-tidningenLO-tidningen

Industribloggare: Leine Johansson, Kaj Raving

Annonser

Om Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Publicerat på 26 november, 2011, i Arbetsmarknadspolitik, Fackliga frågor och märkt , , . Bokmärk permalänken. Kommentarer inaktiverade för Ett race mot botten.

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: