EU-medlemskapets värde


Idag publiceras flera artiklar om att EU-medlemskapet kostar Sverige 11 miljarder kronor (skillnaden mellan vad vi betalar in till EU och vad som kommer tillbaka i olika stöd). Tydligen är det endast Tyskland och Belgien som betalar mer än Sverige. Birgitta Ohlsson, EU-minister säger till Ekot:

Jag brinner för Europatanken. Jag tycker att det är viktigt att vi på samma sätt som vi har sunda statsfinanser på hemmaplan ska vi ha också i Europa. Det är ohållbart att vi har en EU-budget där majoriteten av pengarna går till jordbruksstöd och regionalpolitik.

Jag håller delvis med vad statsrådet säger. Jag tycker det är orimligt att så mycket pengar betalas ut i olika jordbruksstöd. Däremot är jag mindre kritisk till regionalstöd. Huvudsaken är att vi kan stödja regional utveckling så att människor inom hela EU-området ges möjlighet till ett bättre liv och att minimera fattigdom. Jag har därför inget emot att Sverige är nettobetalare till EU. Men det blir orimligt när länder som har en högre BNP än Sverige, men samtidigt är stora jordbruksländer, blir nettomottagare av medel från samma politiska union.

Jag håller därför med om att EU:s budgetsystem behöver ses över. Mer medel borde gå till utvecklingssatsningar.

Länkar: Ekot, dn.se, SvD, di.se

Om Göran Johansson

Medelålders överviktig man. Ombudsman på IF Metall Mälardalen.

Publicerat på 1 oktober, 2011, i EU, Politiska funderingar och märkt . Bokmärk permalänken. Kommentering avstängd.

Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 680 andra följare

