Ett trauma och en känsla av overklighet


Det tog mig ett tag att uppfatta vad som skett i Norge igår. Jag läste flera inlägg på Facebook som jag inte förstod. Det var först när jag på TV:s nyheter såg rapporteringen från Oslo som jag kopplade ihop allt. Idag när jag nu skummar i genom artiklar förstår jag att katastrofen har växt i omfattning. Det känns på något sätt overkligt att detta skett så nära.

Av de rapporter jag läser och tar del av idag verkar det som om detta är en handling av en ensam person. Oavsett vad motivet är handlar det ändå om ett slag mot den nordiska formen av demokrati och öppenhet. Det som skett på Utöya känns så meningslöst men samtidigt så utstuderat. Att mörda ungdomar mitt i deras bästa stund där de kommit samman för att umgås och utveckla sitt samhälleliga intresse är en avskyvärd handling.

Låt inte detta innebära att vi sluter våra samhällen. I en levande demokrati måste det vara möjligt för medborgare och politiskt aktiva att kunna mötas med respekt. Tyvärr finns det ju en utveckling där hindren mellan beslutsfattare och medborgare blir större och högre. Vi har fått ett hårdare samhällsklimat där respekten mellan människor har minskat. Det har blivit vanligare att politiker och tjänstemän får ta emot hot och ibland fysiskt våld.

Men, trots allt, idag finns mina tankar hos alla de som drabbats av det nakna våld som sått död och förtvivlan. Låt oss tillsammans försvara demokratin och respekten för alla människors okränkbarhet!

Det är idag du ska gå med i ett demokratiskt parti! (Anna Ardin – genom Ulf Bjereld)

Länkar: EkotEkotLO-tidningenEkotdn.se, di.se, dn.se, dn.se, dn.se, Ekot, dn.se, dn.se, Folket, Ekot, di.se, dn.se, dn.se, di.se, di.se, di.se, Ekot, Expo, SvD, Ekot, E24, E24, E24, vlt, dn.se, E24, SVT Debatt

Andra som skrivit: LöntagarbloggenMartin Moberg, (S)ebastians tankar, Röda Berget, Peter Andersson, (S)ebastians tankar, Johan Westerholm, Johanna Graf, Ali Esbati, Röda Berget, Peo, Ulf Bjereld, (S)ebastians tankar, Martin Moberg, Peter Andersson, Martin Moberg, Johan Westerholm, Tokmoderaten

Industribloggare: Eli Abadji har sorg, Lisa Klaminder känner sorg, Fredrik skriver av sig, Leine skriver om högerextrema

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 23 juli, 2011, in Blandade funderingar, Politiska funderingar. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Det är hemskt att se hur media nu gottar sig och lägger skulden på stackas SD!! Särskilt de vänstervridna gläder sig, det är vidrigt gjort!

    • Göran Johansson

      Anna: Överdriver du inte lite grann nu? De analyser jag läst känns väldigt balanserade och relevanta.

  1. Pingback: Minnesstund, Sorgarbete, Död & Mitt största Medkännande! | PåRiktigt 2.0

  2. Pingback: Extrema åsikter frodas i skuggan! « Görans tankar och bagateller

