Om en annorlunda 1 maj


Denna den 1 maj har inte sett ut som den vanligtvis har gjort. I vanliga fall brukar jag ta mig till ABF-huset för att därstädes förbereda för demonstration, se till att IF Metalls fanor kommer plats med flera sysslor. I år började dagen tidigt på ett hotell i Bryssel. Jag har nämligen valt att i år delta i en av Eskilstuna Ölkultur arrangerad resa till ölens paradis. Jag har besökt en fantastisk mässa (Zythos) och två bryggerier (Het Anker och Cantillon). Det har inneburit svåra prövningar för min drabbade lekamen. Jag har druckit en mångfald av fantastisk öl. Därför känns ändå mitt offer denna gång som ett ganska lätt sådant.

Det verkar dock som att till största delen ha varit en bra dag för den samlade arbetarrörelsen. Solen har skinit över talarna och demonstrationsleden synes ha varit långa och samlingsplatserna välbesökta. Enligt rapporteringen verkar Stefan Löfven lockat stora skaror till de tal han höll under dagen i Sölvesborg och i Göteborg. Magdalena Andersson har gjort debut som talare i sin nya roll som ekonomisk-politisk talesperson för (S). I Eskilstuna talade Mikael Damberg på Fristadstorget. Tyvärr har denna viktiga dag solkats av politiskt triggat våld – vilket jag avser att kommentera särskilt. Mikael sade, i anledning av detta, bland annat under sitt tal att …

Men vi kommer aldrig att låta rasisterna förstöra vår dag. Det här är arbetarrörelsens dag.

Det verkar till att ha blivit en dag då de ledande socialdemokraterna levererade mycket av det som förmodligen kommer att finnas med i den kommande budgetmotionen. Det ska bli intressant att följa hur människor tar emot de besked som kommer då. De kommer säkert inte att tillfredsställa borgerliga debattörer, men det tillhör väl spelets regler.

Länkar: Aftonbladet, Ekot, Rapport, Ekot, dn.se, Ekot, Ekot, E-K, SvD, dn.se, Rapport, Ekot, dagens arena, E-K, dn.se, SvD, RapportSvD, dn.se, dagens arena, dagens arena, di.se, SvD, dn.se, di.se, di.se, Ekot, Rapport, dagens arena, SvD, dn.se, di.se, di.se

Andra som skrivit: Peter Johansson, Martin Moberg, Ulf Bjereld, Peter Johansson, Lena Sommestad, Ylva Johansson, Johan Westerholm, Martin Moberg, Johanna Graf, Ann-Sofie Wågström, Veronica Palm, Peter Andersson, Pia Bernthling, Kent Persson, Kent Persson, Thomas Böhlmark, Carola Andersson, Dan Oskarsson, Leine Johansson, Kaj Raving, Liv Beckström, Jan-Henrik Sandberg, Martin Moberg

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 1 maj, 2012, in Fackliga frågor, Politiska funderingar, Socialdemokrati and tagged , , . Bookmark the permalink. Kommentering avstängd.

Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 739 andra följare

