Första natten med gänget


Dagens stora och politiskt betydelsefulla nyhet var att Stefan Löfven (S) presenterat sitt nya lag. Jag avser inte att betygssätta de enskilda personerna. Jag känner dem inte och har heller ingen aning om hur de kommer att fungera ihop som ett lag. Läs gärna Eric Sundströms mer insiktsfulla analys i frågan. Jag hoppas förstås att partiet framöver kommer att kunna sätta fokus på att föra den socialdemokratiska politiken framåt. Det är dags att samla oss till en effektiv oppositionspolitik som kan leda fram till en valseger i de kommande allmänna valen i september 2014.

En person som uppenbart väcker intresse är att Magdalena Andersson utsetts till ekonomisk talesperson. Hon säger till Ekot att hon ser fram emot detta uppdrag. Hon fortsätter …

Det är jätteroligt att utveckla politiken, jag tycker vi har ett väldigt gott utgångsläge, vi har en trött regering. Ibland känner jag lite grann igen hur vi hade det i regeringsställning 2004.

Det är tydligt att det finns en förväntan bland media om en tydligare oppositionspolitik. Trots dagens större psuedohändelse lyckades den socialdemokratiska nyheten tränga i genom i nyhetsdimman. Det känns faktiskt ganska tryggt nu och jag ser fram emot att börja diskutera de politiska utmaningar som Sverige står inför. Nyttja denna första natt med gänget att ladda batterier inför det arbete ni står inför.

Jag ber att avslutningsvis få gratulera Fredrik Olovsson till hans uppdrag som  gruppledare för socialdemokraterna i riksdagens finansutskott.

Länkar: LO-tidningen, ka.se, dn.se, Ekot, di.se, Öst-Nytt, Rapport, SvD, dn.se, SvD, dn.se, dn.se, Ekot, E24, Ekot, dagens arena, E24, SvD, E24, di.se, di.se, di.se, E24, SVT Debatt

Andra som skrivit: Johan Westerholm, Alliansfritt Sverige, Martin Moberg, Peter Johansson, Olas tankar, Martin Moberg, Tokmoderaten, Kent Persson

Om Göran Johansson

Medelålders överviktig man. Ombudsman på IF Metall Mälardalen.

Publicerat på 23 februari, 2012, i Politiska funderingar och märkt , , . Bokmärk permalänken. Kommentering avstängd.

Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 682 andra följare

