Ökad insyn i hovstatens ekonomi


Då har Riksdagen glädjande nog, med knapp majoritet, beslutat att genomföra en översyn av den överenskommelse med riksmarskalkämbetet om redovisning som träffades 1996 och kompletterades 2005. Tydligen var debatten hård mellan moderaternas Andreas Norlén och Sven-Erik Österberg (S).  Andreas sade tydligen i debatten att socialdemokraterna utnyttjat drevet efter den famösa boken ”Den motvillige monarken” …

Den handlade inte om hovets ekonomi men gav upphov till ett mediedrev, som gjorde det legitimt att angripa kungen från alla håll och kanter. Den som både ville ha en plats i strålkastarljuset och försvaga monarkin fick ett gyllene tillfälle. Den chansen tog Socialdemokraterna i konstitutionsutskottet väl vara på.

Sven-Erik förnekade visst att det skulle förhålla sig på det viset. Jag skiter faktiskt i vilket som gäller. Det vktiga är att Riksdagen har samlat sig till att kräva en bättre öppenhet om hur hovstaten använder skattebetalarnas pengar.

För övrigt anser jag att Sverige vore förtjänt av ett avskaffande av monarkin.

Länkar: Rapport, Ekot, SvD, dn.se, di.se

Andra som skrivit: Martin Moberg

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 7 december, 2011, in Politiska funderingar, Republik and tagged , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Kungen är bäst, coolast och min Kung oavsett vad ni andra tycker. Heja Kungen.

    • Göran Johansson

      Tja … kungen är säkert snäll mot djuren och så. Jag tror dock att kungen gärna skulle slippa vara Kung. Jag hjälper gärna till med det.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 726 andra följare

