Avlööfa LAS!


LO-tidningen har intervjuat Annie Lööf, trolig blivande partiledare för Centerpartiet. Hon meddelar att hon gillar IF Metall eftersom de skrev ett avtal om yrkesintroduktion. Det är ett avtal vars betydelse överdrevs högst betydligt av borgerligt anstrukna politiker. Vad jag känner till har endast ett sådant avtal skrivits inom den avdelning i IF Metall vari jag är aktiv.

Hon säger i intervjun, angående en diskussion om arbetsmarknaden …:

Fråga folk utomlands vad Sverige är känt för. Det är the Swedish model. Jag vill återgå till den svenska modellen som den var före lagstiftningen 1970.

Jag vet inte riktigt hur man ska tolka det svaret. Hon är tydlig med att hon anser LAS vara något hemskt som katten släpat med sig in i köket. Men innebär det även att hon vill ta bort sådan lagstiftning som Medbestämmandelagen, Förtroendemannalagen etc. Sådan lagstiftning som idag är grunden för samverkan mellan de anställdas och arbetsgivarnas företrädare.

Annie Lööf verkar ha en något väl idealiserad syn på hur det fungerade mellan parterna innan dagens lagstiftning kom till. Det förtjänar att påminnas om att lagstiftningen kom till därför att den tidigare avtals- och samförståndslösningarna inte fungerade tillfredsställande. Jag har under sommaren och våren läst några böcker (1, 2, 3) som skildrar tidsstämningarna i slutet av 60-talet. Detta ledde till flera arbetsmarknadskonflikter (mest känd är väl konflikten på LKAB) eftersom de anställda kände att de nått vägs ände med dåvarande ordning.

Hon säger sig inte ha något emot kollektivavtal. Detta verkar dock inte innebära att hon är någon fackföreningskramare.

Industribloggare: Camilla gillar inte LO-tidningens vinkling, Patrik vill begränsa friskolors vinster,

About Göran Johansson

En medelålders man boende i Eskilstuna. Jag är anställd som ombudsman på IF Metall Mälardalen. Gillar att tycka och tänka om fackliga och politiska frågor. Påstår dock inte att jag har facit på alla frågeställningar. Är organiserad socialdemokrat.

Posted on 10 september, 2011, in Fackliga frågor and tagged , , . Bookmark the permalink. Kommentering avstängd.

Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 757 andra följare

